Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStevik, Kjersti
dc.date.accessioned2023-01-03T07:24:19Z
dc.date.available2023-01-03T07:24:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040423
dc.description.abstractHøsten 2020 startet gradvis innføringen av den nye læreplanen, LK20. Som et resultat av innføringen, ble blant annet nye lærebøker i matematikk produsert. Målet med denne studien har dermed vært å se om et spesifikt utvalg tekstoppgaver fra to valgte lærebøker er utarbeidet med tanke på endringene som kom med den nye læreplanen. I denne studien har jeg valgt å ta utgangspunkt i Tárraga-Minguez et al. (2021) sin forskning. Ut fra den nevnte studien, gjorde jeg noen modifiseringer slik at kategoriene ble tilpasset min masteroppgave. Tekstoppgavene jeg valgte er oppgaver med additiv struktur og enkel regneoperasjon, og disse fant jeg ved å gjøre en innholdsanalyse av lærebøkene Multi og Matemagisk fra 5.trinn. I min studie ble begge lærebøkene nærlest. Tekstoppgavene ble deretter analysert etter disse tre forskningsspørsmålene, hvor jeg ønsket å se på bredden av tekstoppgavene: 1) Hvordan påvirker den semantiske strukturen tekstoppgavene, og hvordan er variasjonen på oppgavene? 2) Byr tekstoppgavene på noe utfordring utover valg og utførelse av den riktige algoritmen? 3) Er det noen av tekstoppgavene som opptrer i en annen situasjonskontekst enn standardsituasjonen? I Norge har læreboka stor plass i undervisningen. Det som blir formidlet gjennom læreboka, bør reflektere den gjeldende læreplanen. Så ut fra avhandlingens teori, gjennomførte jeg analysen. Resultatet etter gjennomføringen har vist at begge lærebøkene har potensial til å møte LK20 i større grad, hovedsakelig med tanke på bredden av oppgavene som blir presentert i bøkene. Ved å utfordre elevene i å få en større bredde og forståelse av tekstoppgaver, vil elevene sannsynligvis oppnå en bredere kompetanse innad i faget. Summary: With the introduction of the new curriculum, LK20, in 2020 new curriculum was developed in the subject of mathematics. The objective of this thesis has been to explore if a given selection of word problems from two of the newly developed textbooks has taken into consideration the changes within the new curriculum. I have chosen to use Tárraga-Minguez et al. (2021) categories of word problems as a starting point. I have, however, chosen to modify these categories to better suit my study. By doing a content analysis of the fifth-grade textbooks Multi and Matemagisk, I have chosen to focus specifically on word problems with additive structure and simple word problems (those that are solved through a single operation). To explore the breadth of the word problems, they were analyzed using the following three research questions: 1. How varied are the word problems, and how are they influenced by the semantic structure? 2. Besides choosing and executing the correct algorithm, are the word problems challenging? 3. Does any of the word problems occur in a different situational context than standard situations? In Norway, the textbook plays a vital role in teaching, and hence what is conveyed through the textbooks should thoroughly reflect the current curriculum. Using the theory of this thesis, the analysis was completed finding that both textbooks have the potential to convey LK20 to a greater degree. Mainly in terms of the breadth of the word problems presented in the books. By challenging the pupils´ understanding of a broader variety of word problems, they are more likely to gain a better comprehension of the subject of mathematics.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleAnalyse av utvalgte tekstoppgaver i to valgte matematikklærebøker på 5. trinn. Tekstoppgavenes potensial i møte med LK20en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber72en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel