Hvordan kan bruk av repetitive digitale verktøy påvirke elevers læringsutbytte og opplevelse av læring?
Abstract
Dette masterprosjektet undersøker hvordan bruk av repetitive digitale verktøy påvirker elevers læringsutbytte og opplevelse av læring. Vi lever i et dynamisk digitalt samfunn, som er i stadig utvikling. De stadige digitale fremskrittene påvirker dagens elever, deres tilnærming til hverdagen og hvordan de tilegner seg informasjon. Det er viktig å tilpasse undervisningsmetoder til elevene, og sikre at vi benytter metoder som elevene opplever engasjerende og motiverende, men samtidig har læringsutbytte av.
Prosjektet var et designbasert eksperiment, og undersøkte læringsutbytte av å gjennomføre en undervisnings økt med geografiverktøyet til gruble.net i en elevgruppe på 26 elever i en baseklasse på 7.trinn. Temaet for undervisningen var geografisk lokalisering av 20 land i Amerika. Det ble gjennomført en elektronisk pretest, før en læringsøkt med geografiverktøyet til gruble.net av 1 ½ times varighet. Deretter ble det gjennomført en posttest med samme spørsmål som på pretest, sammen med en spørreundersøkelse om elevenes opplevelse og egenvurdering av forkunnskap og læringsutbytte.
Oppgavens resultater viste positivt læringsutbytte av det digitale verktøyet, med en statistisk signifikant økning av gjennomsnittlig antall riktige svar fra pretest på 23,5%, til 64,5% riktige svar på posttest. Alle elevene utenom en hadde læringsutbytte av læringsøkten. Resultatene viste også en signifikant korrelasjon mellom økning i poengsum og hvordan elevene opplevde undervisningen, hvor de elevene som opplevde det mest positivt hadde høyere læringsutbytte. De elevene med høyest læringsutbytte hadde også en tendens til høyere opplevelse av egen konsentrasjon enn de med lavest økning i poengsum, selv om tallmateriale er for lite til å dra en slik konklusjon.
Konklusjonene fra dette masterprosjektet gir ikke grunnlag for å si noe om langtidseffekten av læring, men kan være inspirasjon for videre undersøkelser.
Abstract:
The project was a design-based experiment with a survey,and explored the learningoutcome of a teaching method that uses the geography-tool from gruble.net in a student population of 26 students in the 7th grade. The subject was geographical location of 20 countries in America. We did an electronic pre-test, before the students went through a digital teaching program, followed by a post-test and a survey. Pre-test and post-test had the same questions, and the survey at the end of post-test contained questions regarding how the student’s experienced the teaching program and their experienced learning outcome.
The results showed a positive learning outcome with a statistical significant improvement from 23,4 % correct answers on the pre-test, to 64,5% on the post-test. All the students, except one, had a positive learning outcome. The results also showed a correlation between how the students experienced the learning and the increase in correct answers, with a tendency that the students having a positive experience had a higher learning outcome. The students with the highest learning outcomes also showed a tendency to perceive higher concentration, although the material is too small to draw this conclusion.
The conclusion from this master project does not serve to draw any conclusions and did not examine the long-term effect of learning, but hope to be an inspiration for further studies.