Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Sebastian Øye
dc.date.accessioned2023-01-03T09:53:14Z
dc.date.available2023-01-03T09:53:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040534
dc.description.abstractFormålet for denne fagdidaktiske masteroppgaven er å undersøke hvordan arbeidet mot en bærekraftig utvikling foregår og oppleves av lærere i skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i overordna del (Kunnskapsdepartementet, 2017). Problemstillingen til oppgaven er: Hvilke utfordringer knytter lærerne til intensjonene fra LK20 og hvordan tilrettelegges og undervises det om bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet? Jeg har brutt problemstillingen ned til følgende forskningsspørsmål: 1. Har skolene implementert bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema enda? Eller har lite skjedd? 2. Hvordan arbeides det med bærekraftig utvikling i skolen, og i hvilken grad tilfredsstiller dette kravene fra LK20? 3. Hvordan opplever lærere det tverrfaglige arbeidet, og får de tilstrekkelig veiledning? Oppgavens empiri er samlet inn gjennom et metodetriangulært forskningsdesign, med både kvantitative og kvalitative metoder. Læreres erfaringer med bærekraftig utvikling ble kartlagt gjennom spørreskjemabesvarelsene fra 45 lærere og rektorer. Videre ble tre lærere intervjuet for å innhente refleksjoner rundt temaets tverrfaglige rolle i skolen. Hvordan arbeidet for en bærekraftig utvikling foregår i skolen og lærernes erfaringer drøftes gjennom teoretiske og empiriske perspektiver. Studiens funn viser at skolene har kommet ulikt i gang med implementeringen av den nye læreplanen, grunnet Covid-19 pandemien og implikasjonene den medførte. Videre viser studien at flere lærere opplever overgangen til tverrfaglig arbeid som utfordrende. Et annet viktig funn er at veiledningen om bærekraftig utvikling ikke er tilstrekkelig, og lærere skulle ønske de fikk mer. Læremidlene i skolen er ikke gode nok til å bistå lærerne i arbeidet med bærekraftig utvikling, og lærerne må bruke ekstra tid og krefter på å finne relevant litteratur og veiledning på internett. Abstract: The purpose of this didactic master's thesis is to examine how a selection of teachers work towards sustainable development in schools, and how the work is experienced. The thesis starting point is sustainable development as an interdisciplinary subject in the core curriculum (Kunnskapsdepartementet, 2017). The central research question is: What challenges do the teachers relate to the intentions of LK20 and how is it arranged and taught about sustainable development at the lower secondary level? I have split the central research question into the following questions: 1. Have the schools implemented sustainable development as an interdisciplinary subject yet? Or has little happened? 2. How is sustainable development worked with in the school, and to what extent does this satisfy the requirements from LK20? 3. How do teachers experience the interdisciplinary work, and do they receive adequate guidance? The empirical work of the thesis is collected through a method triangular research design, with both quantitative and qualitative methods. Teachers' experiences of sustainable development were mapped through the questionnaire responses from 45 teachers and principals. Furthermore, three teachers were interviewed to obtain reflections on the theme's interdisciplinary role in school. How the work for sustainable development takes place in the school and the teachers' experiences are discussed through theoretical and empirical perspectives. The study's findings show that schools have started differently with the implementation of the new curriculum, due to the Covid-19 pandemic and the implications it entailed. Furthermore, the study shows that more teachers find the transition to interdisciplinary work challenging. Another important finding is that the guidance on sustainable development is not sufficient, and teachers should wish they got more. The teaching materials in the school are not good enough to assist the teachers in the work with sustainable development, and the teachers must spend extra time and effort on finding relevant literature and guidance on the internet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæreplanens spenningsfylte fremstilling av bærekraftundervisningen En undersøkelse av læreplanens intensjoner og læreres erfaringer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber89en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record