Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMølmen, Madeleine Hallingrød
dc.contributor.authorPedersen, Fredrikke
dc.date.accessioned2023-09-25T07:22:57Z
dc.date.available2023-09-25T07:22:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091611
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever et utvalg samfunnsfaglærere har. Skolen har et spesielt ansvar for å ivareta menneskeverdet til hver enkelt elev og forebygge mobbing og diskriminering, gitt av henholdsvis overordnet del av læreplanen LK20 og Opplæringsloven. Dette er en vanskelig og omfattende oppgave å skulle ivareta. Forskning innenfor temaet rasisme i skolen viser at mange lærere erfarer at det er krevende og ubehagelig å skulle undervise om rasisme. Forskning viser også at lærere kan synes det er vanskelig å skille mellom rasisme og mobbing. Vi håper at økt kunnskap om læreres erfaringer med rasisme i skolen kan bidra til skolens arbeid med forebygging av diskriminering og rasisme. Vi har gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere som jobber på geografisk spredte skoler med ulike elevsammensetninger og klassestørrelser. Lærerne vi intervjuet hadde en stort sett lik forståelse av begrepet rasisme og hvordan rasisme kommer til syne i skolen. Lærerne knytter rasisme til forskjellsbehandling på bakgrunn av hudfarge, etnisitet, ansiktstrekk, religion og kultur. De erfarer også både muligheter og utfordringer med undervisning om rasisme. De fleste lærerne delte også at de hadde observert tilfeller av rasisme blant elevene på skolen de jobber. Her trekker de frem rasistiske ytringer og skjellsord som hyppige former for rasisme i skolen. Lærerne peker også på at avsender og mottaker av uttalelser som kan tolkes som rasistiske i stor grad påvirker tolkningen deres av situasjonen. I oppgaven har vi tatt utgangspunkt i ulike maktkritiske perspektiver. Vi har bruktpostkoloniale teorier som eurosentrisme og nordisk eksepsjonalisme, kritisk raseteori, hvithet, strukturell rasisme, fargeblindhet, klassisk rasisme, rasialisering, hverdagsrasisme, mikroaggresjoner, samt Kumashiros fire tilnærminger til antidiskriminerende undervisning. Disse perspektivene gir en bred oversikt over ulike måter rasisme forstås på og kan komme til uttrykk på. Abstract: In this master thesis we have examined which comprehension of and experiences with racism as a topic in education and amongst pupils a selection of teachers has. Schools have a special responsibility when it comes to ensure the human worth of each pupil and prevent bullying and discrimination, given to them by respectively the core curriculum and the Education Act. This is a demanding and comprehensive task to accommodate. Research within the topic of racism in schools show that many teachers experience that it is demanding and uncomfortable to teach about racism. Research also shows that teachers find it difficult to distinguish between racism and bullying. Our hope is that improved knowledge regarding teachers experiences with racism in schools can contribute to schools' work with preventing discrimination and racism. We have conducted semi-structured interviews with five teachers who work in geographically scattered schools with various student compositions and different sized classes. The teachers we interviewed had, for the most part, a similar understanding of the term racism and how racism appears in schools. The teachers associate racism with discrimination based on skin colour, ethnicity, facial features, religion and culture. They also experience both possibilities and difficulties regarding teaching about racism. Most of the teachers also shared that they had observed cases of racism amongst the pupils at the schools where they work. They highlight racist remarks and slurs as frequent forms of racism in schools. The teachers also point out that sender and recipient of comments which can be received as racist largely affects their interpretation of the situation. We have based this thesis on different critical perspectives. We have used Postcolonial theory, Eurocentrism, Critical Race Theory, Whiteness, Structural racism and more. These perspectives gives us a broad overview of different ways in which racism is understood as well as different ways racism can reveal itself.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleSamfunnsfaglæreres forståelser av og erfaringer med rasisme som tema i undervisning og blant elever i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel