Show simple item record

dc.contributor.authorFossland, Lena
dc.date.accessioned2023-09-25T09:03:46Z
dc.date.available2023-09-25T09:03:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091683
dc.description.abstractDet er mange elever som ser på Supernytt i skoletiden. Noen lærere bruker Supernytt som en pauseaktivitet under lunsjpausen. I Supernytt blir det av og til tatt opp religiøse kontekster som elevene da blir introdusert for. Denne oppgaven ser på innholdet i de religiøse høytidene som blir presentert i Supernytt, og som elevene da får med seg enten gjennom et pedagogisk opplegg eller mens de sitter og spiser. Det er derfor av interesse å kunne se på hvordan Supernytt presenterer religiøse høytider, dette er også problemstillingen for oppgaven. For å kunne svare på problemstillingen er det utarbeidet to forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet går ut på hva Supernyttinnslagene inneholder av religiøse høytider. Det andre forskningsspørsmålet er hvilke religioner er representert innenfor innslagene om religiøse høytider. Det er brukt en kvalitativ innholdsanalyse for å analysere innslagene som tar for seg religiøse høytider. Totalt i denne oppgaven har jeg sett gjennom alle Supernyttinnslagene fra 2010-2022. Det er hentet ut 298 innslag om religiøse høytider, hvor jeg har analysert 110 av innslagene. Dimensjonsmodellen til Ninian Smart legger grunnlaget for å analysere materialet videre. Modellen handler om de ulike dimensjonene i en religion, og hvordan man kan forstå innholdet i de ulike religionene. Noen av funnene mine er blant annet at lærerne burde være bevisst på at innslagene og innholdet i innslagene blir presentert litt tilfeldig. Et annet funn er at måten Supernytt presenterer religiøse høytider på, er at det blandes mellom et innenfra- og utenfraperspektiv. Dette vil for eksempel si at når det nevnes innslag om kristendom, blir det brukt et «vi»-perspektiv, mens når de nevner andre religioner brukes ofte «de». Det er også registrert en endring i frekvensen av det religiøse innholdet i Supernytt. De siste årene har det blitt en økning av innhold om religiøse høytider. Abstract: Many students watch Supernytt during school hours. Some teachers use Supernytt as a break activity during the lunch break. Supernytt occasionally discusses religious contexts, thereby introducing these to the students. This study examines the content of the religious holidays that are presented in Supernytt, which the students are exposed to either through a pedagogical program or while eating. It is therefore of interest to examine how Supernytt presents religious holidays, which also constitutes the research question for this study. To answer this question, two research inquiries have been developed. The first research question investigates what the Supernytt segments contain regarding religious holidays. The second research question is which religions are represented within the segments about religious holidays. A qualitative content analysis has been used to analyze the segments that deal with religious holidays. In total for this study, I have reviewed all Supernytt segments from 2010-2022. 298 segments about religious holidays were identified, of which I have analyzed 110. Ninian Smart's dimension model provides the basis for further analysis of the material. The model deals with the different dimensions in a religion, and how one can understand the content of the different religions. Some of my findings include that teachers should be aware that the segments and the content in the segments are presented somewhat randomly. Another finding is that the way Supernytt presents religious holidays mixes an inside and outside perspective. This means, for example, when segments about Christianity are mentioned, an "us" perspective is used, while when other religions are mentioned, a "they" perspective is often used. A change in the frequency of the religious content in Supernytt has also been observed. In recent years, there has been an increase in content about religious holidays.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan blir religiøse høytider presentert i Supernytt? En kvalitativ innholdsanalyse av religiøse høytider i Supernytten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber75en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record