Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKiplesund, Alexander
dc.date.accessioned2023-09-25T09:17:15Z
dc.date.available2023-09-25T09:17:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091695
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som formål å studere og få et overblikk over forståelsen og utbredelsen av begrepet lived religion blant et utvalg lærere. Oppgavens problemstilling er: Hvilken forståelse har et utvalg KRLE-lærere av lived religion som begrep og på hvilke måter blir lived religion-perspektiver synliggjort i KRLE-undervisningen? Studien ser på et utvalg læreres forståelse og tanker rundt lived religion. Jeg gjennomførte kvalitative intervju for å undersøke dette temaet. Det var totalt fire lærere som ble intervjuet i denne studien, som alle hadde undervisnings-kompetanse i KRLE. Ett av mine funn var at lærerne hadde lite til ingen kjennskap til hva lived religion var. Et annet funn i studien var at lærerne hadde lived religion-perspektiver i undervisningen sin. Lærerne var bevisste på at mangfold var noe som var viktig å få fram. Samtlige mente også at å vise hvordan religion var i hverdagen var relevant. Det viste seg at disse perspektivene gjerne kom i andre rekke, etter at det som blir sett på som «grunnleggende» i religionen var første prioritet. Det som lærerne fremhevet som grunnleggende inkluderte blant annet gudssyn, frelsessyn, høytider og hellige skrifter, da som en grundig repetisjon fra barneskolen. Etter at lærerne fikk høre om lived religion var det noen av dem som så koblinger av begrepet til læreplanen, kunnskapsløftet 2020 (LK20), i KRLE. Det at forskningsdeltakerne i liten grad har kjennskap til lived religion kan bero at begrepet fortsatt er relativt nytt i den norske KRLE-undervisningen som gjør at lærerne ikke har så mye kjennskap til det. Samtidig blir perspektiver av lived religion synliggjort på ulike måter i undervisningen. En metode lærerne bruker for å synliggjøre lived religion på er å bruke elevers personlige erfaringer i undervisningen. Ekskursjoner er også noe som lærerne bruker, som kan være et verktøy for å synliggjøre lived religion i faget. Dette er med på å vise at noen elementer av lived religion blir inkludert i undervisningen, men uten at det perspektivet blir nevnt eksplisitt. Kanskje en bevisstgjøring av at lived religion er et perspektiv som åpner opp for en bredere religionsforståelse kan være med å gjøre religionsundervisningen mer engasjerende for elevene, da det er en mer personlig tilnærming. Abstract: This master's thesis aimed to study and gain an overview of the understanding and prevalence of the concept of lived religion among a selection of teachers. The research question is: What understanding do a selection of Religious Education (RE) teachers have of lived religion as a concept and in what ways are lived religion perspectives made visible in KRLE teaching? The study looks at a selection of teachers' understanding and thoughts about lived religion. I conducted qualitative interviews to investigate this topic. A total of four teachers were interviewed in this study, all with teaching competence in RE. One of my findings was that the teachers had little to no knowledge about lived religion. Another finding in the study was that the teachers had lived religion perspectives in their teaching. The teachers were aware that diversity was something important to highlight. All also believed that showing how religion was present in everyday life was relevant. It turned out that these perspectives often came secondarily after what is seen as "fundamental" aspects within the religions were prioritized first. What the teachers emphasized as fundamental included views on God, salvation, holidays, and sacred scriptures, serving as thorough repetition from primary school education. After hearing about lived religion, some of the teachers saw connections between this concept and the national curriculum for 2020 (LK20) for RE. The fact that research participants have little knowledge about lived religion may be due to its relative novelty within Norwegian KRLE education, which means that teachers do not have much familiarity with it yet. At the same time, perspectives on lived religion are made visible in various ways during teaching sessions. One method used by teachers is incorporating students' personal experiences into their lessons to showcase aspects of lived religion. Field trips are another tool utilized by educators to help make students more aware of how different faiths impact individuals' daily lives. These field trips can provide further insight into religious practices outside traditional classroom settings. This shows that elements of lived religion are included in teaching, but without explicitly mentioning that perspective. Perhaps raising awareness about the concept of lived religion and its capacity to broaden students' understanding of religious beliefs and practices could help make religious education more engaging for students, as it offers a more personal approach.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleLived religion i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres forståelse av begrepet lived religion og på hvilke måter det blir synliggjort i KRLE-undervisningen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber67en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel