Show simple item record

dc.contributor.authorButt, Danish
dc.date.accessioned2023-09-25T09:29:25Z
dc.date.available2023-09-25T09:29:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091697
dc.description.abstractBakgrunn: I det norske skolesystemet har det sjelden vært endringer i navnene på fagene, bortsett fra i ett spesielt tilfelle - religionsfaget. Religion har lenge hatt en viktig rolle i det norske samfunnet, og denne oppgaven bidrar til utforskningen av hvordan dette faget har utviklet og endret seg over tid. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan gjeninnføringen av K-en og understrekingen av femtiprosentregelen i 2015 har påvirket læreres undervisningspraksis i KRLE faget. Målet med prosjektet er å gi innsikt i hvordan et utvalg av lærere opplevde overgangen, hvilke metoder de benyttet for å integrere K-en i undervisningen, og hvilke utfordringer de møtte underveis. Studien undersøker også lærernes fremtidsvisjoner for KRLE-faget. Metode: Studien tok utgangspunkt i en kvalitativ metode med bruk av forskningsintervjuer som datainnsamlingsmetode. Intervjuene ble gjennomført med tre erfarne lærere som underviser i KRLE-faget på ulike nivåer i grunnskolen. Dataene ble analysert ut ifra forskningsspørsmålene, da dette tillot identifisering av de mest sentrale temaene i prosjektet. Resultater: Studiens funn indikerer at det eksisterer variasjoner i tilnærmingen til undervisning blant lærere i KRLE-faget. Deltakerne rapporterte til dels at navneendringen medførte økt tidsbruk på planlegging av undervisning. En utfordring som ble rapportert var å finne en balanse mellom kristendomsdelen og andre deler av faget. Ingen av deltakerne uttrykte eksplisitt at K-en burde fjernes, og det kan tolkes som at lærerne ikke har et problem med K-en i seg selv, men heller ønsker en mer balansert og inkluderende tilnærming til undervisningen. Konklusjon: Studien viser at lærerne har ulike oppfatninger av det nye KRLE-faget og finner det utfordrende å finne en balanse mellom de ulike elementene i faget. Selv om kristendommen ikke uttrykkes eksplisitt som dominerende i undervisningen, kan man tolke at deltakerne antyder dette indirekte da de vektlegger å fokusere på andre aspekter ved KRLE-faget. Studien gir verdifull innsikt i lærernes opplevelser av KRLE-faget, men det er viktig å påpeke at utvalget av lærere i studien er begrenset, og det vil være variasjoner i tilnærmingen fra lærer til lærer. Abstract: Background: In the Norwegian school system, there have been few changes to the names of subjects, except for one case - Religious Education (RE). Religion has played a significant role in Norwegian society, and this study contributes to the exploration of how this subject has evolved and changed over time. Purpose: The purpose of this study is to investigate how the reintroduction of the “K” (for “kristendom” = “Christianity”) and the emphasis on the fifty-percent rule in 2015 have influenced teachers’ teaching practices in the subject of KRLE. The objective of the project is to provide insights into how a selected group of teachers experienced the transition, the methods they employed to incorporate the “K” into their teaching, and the challenges they encountered along the way. The study also explores teachers’ visions for the future of the KRLE subject. Method: The study used a qualitative approach with research interviews as the data collection method. The interviews were conducted with three experienced teachers who teach KRLE at different levels in primary or lower secondary school. The data was analyzed based on the research questions, as this allowed for the identification of the most central themes in the project. Results: The findings of the study indicate variations in teaching approaches among KRLE teachers. Participants reported that the name change led to increased time dedicated to lesson planning. One challenge mentioned was finding a balance between the Christianity component and other parts of the subject. None of the participants explicitly advocated for the removal of the “K,” suggesting that teachers are not necessarily opposed to the “K” itself, but rather seek a more balanced and inclusive teaching approach. Conclusion: The study shows that teachers have different perceptions of the new KRLE subject and find it challenging to find a balance between its various components. Although Christianity is not explicitly expressed as dominant in the teaching, one can infer this indirectly as participants emphasize the need to focus on other aspects of the KRLE subject. While the study’s findings provide valuable insight into teachers’ experiences with KRLE, it should be noted that this is a limited sample of teachers, and it will be variations in approach from teacher to teacher.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleNytt navn, nye utfordringer: Utforsking av KRLE-fagets konsekvenser, åtte år etter navneendringen. Hvordan har gjeninnføringen av K-en og understrekingen av "femtiprosentregelen" påvirket læreres undervisningspraksis i faget?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber81en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record