Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFremo, Ingrid Kiplesund
dc.date.accessioned2023-09-25T09:42:25Z
dc.date.available2023-09-25T09:42:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091700
dc.description.abstractI opplæringsloven (1998, §2-1) står det at alle barn i Norge har rett og plikt til skolegang.Skolefravær har blitt en økende problematikk, og denne utviklingen har skapt bekymring hos blant annet lærere og foreldre. Det er behov for mer forskningsbasert kunnskap om hvordan skolebaserte faktorer påvirker fravær i Norge. Teorien forteller at en god relasjon mellom lærer og elev har stor betydning for skolenærværet til en elev. Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere relasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. Studiens overordnede problemstilling er «Hvilke dimensjoner er viktige i relasjonen mellom lærer og elev for å støtte elever med skolefravær?». Ved å belyse denne tematikken ønsker jeg å gi lærerne verktøy for å hjelpe elever til større skolenærvær. Min tilnærming til feltet er basert på en hermeneutisk og abduktiv forskningsforståelse. Basert på tre forskningsspørsmål har jeg benyttet semistrukturert intervju for å innhente det empiriske materialet. Fem ungdomsskolelærere har delt sine tanker og erfaringer fra deres relasjoner til elever med skolefravær. For å analysere dataene mine, tok jeg i bruk en tematisk analysemetode inspirert av Braun og Clarke (2006). Fire hovedtemaer ble identifisert gjennom analysen: trygghet, tilrettelegging, tilgjengelighet og samarbeid rundt eleven. Funnene i studien viser viktigheten av å etablere trygghet i relasjonen mellom lærer og elev med skolefravær der læreren kan være elevens tilknytningsperson. Den gode relasjonen opprettholdes ved individuell tilrettelegging, støttende handlinger og ulike former for lærerstøtte. Utfordringer knyttet til tidsbegrensninger i lærerens arbeidsdag og elevens faktiske tilstedeværelse kan vanskeliggjøre relasjonen. Antall informanter inkludert i denne studien var begrenset, og resultatene må sees i lys av dette. Ved å inkludere elevens stemme ville man kunne belyst et mer helhetlig bilde av hvilke faktorer som påvirker relasjonen. Videre forskning innenfor skolefraværsproblematikken er relevant for å belyse flere aspekter som kan fremme skolenærvær. Abstract: According to the Education Act (1998, §2-1), all children in Norway have the right and obligation to attend school. Absenteeism in school has become an increasing issue, and this has caused concern among teachers and parents. There is currently a lack of research on how school-based factors affect absenteeism in Norway. However, theory indicates that the pupil teacher relationship impacts attendance. The overall aim of this master's thesis has been to study the relationship between teachers and pupils in relation to the topic of absenteeism in school. The research question is «What dimensions are important in the relationship between teacher and student to support students with school absence?». My intention with this thesis is to provide teachers with tools to help pupils achieve increased school presence. My approach to the field is based on a hermeneutic and abductive understanding of research. I have used three research questions as a starting point for the collection of empirical material, in semi-structured interviews with five secondary school teachers. Here, they shared their thoughts and experiences from their relationships with pupils with attendance concerns. To analyze my data, I used Braun & Clarke’s (2006) thematic analysis method. Four main themes were identified in the analysis: safety, adaptation, availability, and collaboration around the pupil. Findings show the importance of establishing safety in the relationship between a teacher and pupils with attendance issues, and that the teacher can be seen as an attachment person for pupils. The good relationship is maintained through individual adaptation, supportive actions, and various forms of teacher support. On the other hand, challenges related to time constraints in the teacher`s workday and actual pupil presence can complicate the relationship. The number of informants included in this study was limited, so results should be viewed accordingly. Including the pupil perspective would also provide more comprehensive material on factors affecting the teacher-pupil relationship. Further studies on this topic would help to enlighten additional aspects on how to prevent school absenteeism.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleRelasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. En kvalitativ studie om ungdomsskolelærere sine erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber73en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel