Show simple item record

dc.contributor.authorLiheim, Dorthe Mathilde
dc.date.accessioned2023-09-25T09:58:47Z
dc.date.available2023-09-25T09:58:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091704
dc.description.abstractMed bakgrunn i praksis i skolebegynneropplæringa både gjennom utdanning og som vikarlærer, har jeg blitt opptatt av motivasjonens betydning for læring. Forskning og teori gir i stort bred støtte til at leseopplæring og skriveopplæring henger tett sammen og at disse grunnleggende ferdighetene har stor betydning for utvikling av andre ferdigheter og utvikling av kompetanse i andre fag. Elevenes opplevelse av mestring og forventning om mestring når de går i gang med oppgaver knyttet til utvikling av skriveferdigheter vil forventelig i stor grad prege elevenes motivasjon for læring av skriftspråket og følgelig påvirke læringsprogresjonen. Håland et al. (2018) viser til undersøkelser som avdekker at skriving i liten grad benyttes som virkemiddel i den tidlige skriveopplæringa. Undersøkelsen avdekker at det store flertall av lærere benytter en syntetisk tilnærming til språkopplæringa, dette til tross for at mye tyder på at en analytisk tilnærming i større grad kan ihensynta elevenes rett til tilpasset opplæring og videre motivasjon og mestringstro. Å vektlegge en slik tilnærming vil forventelig påvirke språkutviklinga og læringsprogresjonen til elevene positivt i samtid og framtid. I denne masteroppgaven med tema funksjonell skriving hos tidlige skrivere, forsøker jeg belyse forskningsspørsmålet: - «Hva klarer førsteklassinger å formidle gjennom å arbeide med funksjonelle skriveoppgaver?» Forskningsspørsmålet belyses gjennom teori og elevtekstanalyse, der elevtekstene er hentet fra FUS-prosjektet. Tekstene som er basert på fire ulike skriveoppgaver har jeg fått tilgang til gjennom prosjektets forskere. Teorien som blir presentert i teorikapitlet er valgt spesielt for å kunne knyttes direkte til funn i elevtekstanalysene, hvor hovedmålet er å se på hva elevene mestrer. Oppgavens hovedfunn vises gjennom elevenes ulike tilnærminger til tekst og deres individuelle utvikling som følge av denne. De funksjonelle skriveoppgavene som alltid har en mottaker, legger til rette for mestring og differensiering ved å unnvike krav til hvordan tekstene skal se ut eller være, når de er ferdig. Med dette får elevene styres av interesse og indre motivasjon, hvilket fører til at barna utvikler seg på egne premisser. 1.klassingene vil med denne typen skriveopplæring ikke utvikles på samme områder til samme tid, hvilket krever at læreren hele tiden må se an den enkelte i møte med elevens tekst. Samtidig vil det være stor sannsynlighet for at motivasjonen til eleven bevares og at hen opplever tekstskapingen som en meningsfull prosess. Abstract: Through my education and experience as a substitute teacher I have become concerned with the importance of motivation for learning. Previous research and theory provide broad support for the fact that reading education and writing education are closely linked and that these basic skills are of great importance for the development of other skills and competence in other subjects. The students' experience of mastery and expectation of mastery when they start tasks related to the development of writing skills will be expected to a large extent influence the students' motivation for learning the written language and consequently affect the learning progression. Håland et al. (2018) refers to research that reveals that writing is used to a small extent as a tool in early writing instruction. The survey reveals that the vast majority of teachers use a synthetic approach to language teaching, despite indications that an analytical approach could better accommodate students' right to adapted education and further enhance motivation and confidence in mastery. Emphasizing such an approach is expected to positively influence the language development and learning progression of students in the present and future. The theme of this master`s thesis is functional writing among early writers. I will discuss the research question: "What are first-graders able to convey through working with functional writing tasks?" based on relevant theory and student text analysis. The student texts are taken from the FUS project and been given access to through the project's researchers to use in this thesis. The texts are based on four different writing tasks created by researchers from the project. Theory that is presented in this thesis has been chosen specifically so that it can be linked directly to findings in the student text analyses, where the main aim is to look at what the students have mastered. The main findings of the assignment are shown through the students' different approaches to text and their individual development as a result of this. The functional writing assignments, which always have a recipient, facilitate mastery and differentiation by avoiding requirements for how the texts should look when they are finished. This affects the pupils inner motivation and interests, which gives the children the opportunity to develop writing skills on their own terms. With this type of writing training, the 1st graders will not develop in the same areas at the same time. This requires teachers to look at individual conditions and individual development when working with student texts. At the same time, there will be a high probability that the student's motivation will be preserved and that they will experience text-creation as a meaningful process.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleFunksjonell skriving hos tidlige skrivere. En tilnærming som sikrer skriveglede og tilpasset skriveopplæring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record