Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRønnevik, Henrik
dc.date.accessioned2023-09-25T10:39:39Z
dc.date.available2023-09-25T10:39:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091717
dc.description.abstractMed denne masteroppgaven tar jeg sikte på å utforske digitalisering i skolen, med utgangspunkt i lærernes erfaringer med innføring av digitale verktøy i undervisningen. Den økende innføring av digitale verktøy i utdanningen har skapt både nye fordeler og utfordringer for lærere, elever, og skoleledere. I denne sammenheng er det viktig å forstå hvordan lærere tilpasser sin undervisningspraksis for å benytte digitale verktøy og ressurser, og hvilken innvirkning dette har på undervisning og læring.. Gjennom en spørreskjemaundersøkelse med 136 lærere og dybdeintervjuer med syv lærere fra ulike barneskoler i Bærum kommune, har jeg samlet inn data om deres erfaringer med digitale verktøy i undervisningen. Flertallet av respondentene er lærere, med over 10 års undervisningserfaring, som bruker digitale verktøy hyppig i undervisningen. De rapporterte flere fordeler ved å bruke digitale verktøy, som muligheten til å tilby differensierte læringsstiler og metoder til elevene, og bedre tilgang til læringsressurser. Imidlertid rapporterte de også om utfordringer, som mangel på teknisk kompetanse og tilgang til teknisk utstyr og internett. De rapporterte også om mangelfull dialog med skoleledelsen omkring digitaliseringen. Denne oppgaven har belyst viktigheten av å ta hensyn til lærerperspektivet i innføringen av digitale verktøy i undervisningen, og utforske hvordan en mer tilpasset tilnærming kan forbedre læringseffektiviteten og elevenes opplevelse av digital skolehverdag. For å undersøke barneskolelæreres erfaringer med bruk av digitale verktøy i undervisningen, har denne studien benyttet en kvalitativ tilnærming. Kasusstudie ble valgt for å få et inngående og detaljert fokus på en avgrenset gruppe og dermed muligheten til å få dypere innsikt i temaet. Studien har som formål å få en bedre forståelse for ulike fordeler og utfordringer lærere opplever ved bruk av digitale verktøy, digitale læremidler og læringsressurser. I tillegg søkes det også ny forståelse for hvordan man kan skape en fordelaktig digital skolehverdag for fremtiden. Basert på funnene fra undersøkelsen konkluderer jeg med at det er viktig å lytte til lærerne i den videre innføringen av en digital skolehverdag, og å tilby tilstrekkelig opplæring og støtte for å møte utfordringene. Abstract: This thesis aim is to explore digitalization in schools, starting from teachers' experiences with the introduction of digital tools in teaching. The increasing implementation of digital tools in education has created both new opportunities and challenges for teachers, students, and school administrators. In this context, it is important to understand how teachers adapt their teaching practices to utilize digital tools and resources, and what impact this has on teaching and learning. Through a survey of 136 teachers and in-depth interviews with seven teachers from various primary schools in Bærum municipality, I have gathered data about their experiences with digital tools in teaching. The majority of the respondents are teachers with over 10 years of teaching experience who frequently use digital tools in teaching. They reported several advantages of using digital tools, such as the opportunity to offer differentiated learning styles and methods to students, and improved access to learning resources. However, they also reported challenges, such as a lack of technical skills and access to technical equipment and internet. In addition, they reported that there was a lack of communication with the school management, about the digitalization. This thesis has highlighted the importance of considering the teacher's perspective in the introduction of digital tools in teaching, and exploring how a more tailored approach can improve learning efficiency and students' experience of digital school life. To investigate primary school teachers' experiences with the use of digital tools in teaching, this study has used a qualitative approach. A case study was chosen to provide an in-depth and detailed focus on a delimited group, thus offering the possibility of gaining deeper insights into the subject. The study aims to gain a better understanding of various opportunities and challenges teachers encounter when using digital tools, digital teaching aids, and learning resources. In addition, it also seeks new understanding of how to create a beneficial digital school day for the future. Based on the findings from the survey, I conclude that it is important to listen to the teachers in the further introduction of a digital school day, and to provide adequate training and support to meet the challenges.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarneskolelæreres erfaringer med "Digital skolehverdag" i Bærum kommune. Fordeler, utfordringer og veien videreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber78en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel