Show simple item record

dc.contributor.authorRosnes, Anette
dc.date.accessioned2023-09-25T10:59:23Z
dc.date.available2023-09-25T10:59:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091729
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se på inkluderende opplæring og det å møte elevmangfoldet i skolen. Dette gjelder likeverdige muligheter for utvikling og læring for alle elever. Studien er en kvalitativ studie og opplyser om læreres erfaringer med elevene med stort læringspotensial. Jeg har sett på læreres beskriver når det kommer til å gi den aktuelle elevgruppen mestringsopplevelser i lesing og skriving. I oppgaven har jeg forsøkt å besvareproblemstillingen: På hvilke måter kan lærere stimulere til mestringsopplevelser for elevene med stort læringspotensial i lesing og skriving? Dette med utgangspunkt i forskningsspørsmålene: - Hvordan identifiserer lærere elevene med stort læringspotensial? - Har det blitt større fokus på elever med stort læringspotensial siden NOU 2016: 14 ble presentert? - Hvilke erfaringer har lærere med å gi elever med stort læringspotensial mestringsopplevelser? Problemstillingen og forskningsspørsmålene er besvart gjennom analyse av en spørreundersøkelse, i tillegg til dybdeintervju med to utvalgte lærere. Resultatene viser at lærere har ulik oppfatning av hva det innebærer å følge opp elever med stort læringspotensial, og at det ofte fokuseres på elevene som presterer svakest. Det kommer også frem at den enkelte lærer er avgjørende når det kommer til å gi disse elevene mestringsopplevelser, ettersom det er klar mangel på systematisert organisering for denne elevgruppen. Abstract: The purpose of this thesis has been to examine inclusive education and meeting pupils’diversity in schools, focusing on equal opportunities for development and learning for all pupils. The focus is specifically on pupils with high learning potential, and the study takes a qualitative approach by exploring teachers' experiences with this group. The aim is to understand how teachers can create mastery experiences in reading and writing for these pupils. The main research question is: In what ways can teachers stimulate mastery experiences for pupils with high learning potential in reading and writing? This is explored through the following research sub-questions: How do teachers identify pupils with high learning potential? Has there been an increased emphasis on pupils with high learning potential since the presentation of the NOU 2016: 14 report? What experiences do teachers have in providing mastery experiences for pupils with high learning potential? The research question and sub-questions were answered by analyzing a survey and conducting in-depth interviews with two selected teachers. The results show that teachers have varying perceptions of what it entails to support pupils with high learning potential, often with a tendency to focus on pupils with learning disabilities. Additionally, the findings reveal that individual teachers play a crucial role in providing mastery experiences for these pupils, as there is a noticeable lack of systematic organization for the group with high learning potential.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Tilpasset opplæring i lesing og skriving for høypresterende i skolen. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med mestringsopplevelser for elever med stort læringspotensial."en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record