Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Nina
dc.date.accessioned2023-10-04T06:19:45Z
dc.date.available2023-10-04T06:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093978
dc.description.abstractMed fagfornyelsen kom begrepet mangfoldskompetanse inn i læreplanverket. I læreplanen i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 heter det at faget skal bidra til elevene utvikler mangfoldskompetanse. Hensikten med denne avhandlingen er å gi et forslag på hvordan lærere kan forstå og arbeide med dette med utgangspunkt i problemstillingen «Hva betyr mangfoldskompetanse i læreplanen i KRLE i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 og hvilke føringer legger dette for undervisningen?». Studien baseres på en læreplananalyse med henblikk på mangfold og det mangfoldige samfunnet i læreplanverkene M74, M87, L97, K06 og LK20. I tillegg er det brukt metoder fra tradisjoner innen begrepsanalyse for å kunne få en forståelse for begrepet mangfoldskompetanse i tilknytning til KRLE-faget. Ut fra funnene mine har jeg gitt et forslag på at det at elevene skal utvikle mangfoldskompetanse handler om at de skal tilegne seg de evnene og holdningene som trengs for å kunne delta i, forstå og forholde seg til det mangfoldige samfunnet som de lever i. Dette dreier seg om et samspill mellom kunnskaper og det å kunne ta i bruk ulike perspektiver. I KRLE-faget avgrenses dette til å handle om mangfold knyttet til religiøse og livssynsmessige tradisjoner, samiske perspektiver og temaer knyttet til funksjonsevne og kjønn. Føringer dette legger for faget er at elevene må få kjennskap til og kunnskaper om mangfold innen disse temaene. Elevene må også få mulighet for utvikling av evne til kritisk tenkning. At elevene skal utvikle mangfoldskompetanse legger også føringer for at mangfold må presenteres på en måte som kan bidra til utvikling av de holdningene og evnene som er nødvendig for mangfoldskompetanse, og motvirker stereotype og generaliserende holdninger og forestillinger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleMangfoldskompetanse i KRLE. En analyse av begrepet mangfoldskompetanse i læreplanen i KRLE i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, og hvilke føringer begrepet legger for undervisningen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber62en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel