Show simple item record

dc.contributor.authorAsk, Maria
dc.date.accessioned2023-10-04T06:39:40Z
dc.date.available2023-10-04T06:39:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093982
dc.description.abstractI lese- og skriveopplæringen på første trinn har det tradisjonelt vært vanlig å introdusere én bokstav i uken. De senere årene har innlæringstempoet vært debattert, og Lesesenteret i Stavanger har anbefalt rask bokstavinnlæring (Sunde & Lundetræ, 2019). I forskning på rask bokstavinnlæring, finner vi i stor grad fordeler fremfor utfordringer. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å sette lys på lærerperspektivet, og oppgavens problemstilling er derfor: Hvordan vurderer lærere rask bokstavinnlæring ut ifra sine erfaringer? I studien er det benyttet en kvalitativ tilnærming; data er samlet inn gjennom en fokusgruppesamtale og et enkeltintervju. Datamaterialet er analysert tematisk, og funnene presenteres under følgende tre hovedkategorier: Fordeler med rask bokstavinnlæring, utfordringer med rask bokstavinnlæring og begrunnelse for innlæringstempo. Funnene blir drøftet i lys av teori om begynneropplæring, særlig begynneropplæring i lesing og skriving, samt tidligere forskning på rask bokstavinnlæring. Lærerne i denne studien peker på flere utfordringer enn fordeler med rask bokstavinnlæring. De mest sentrale funnene er at lærerne opplever at det hurtige tempoet kolliderer med deres prioriteringer i begynneropplæringen og at de opplever tempoet stressende. Lærerne mener elevene vil komme tidligere i gang med lesing og skriving gjennom et raskt tempo på bokstavinnlæringen, men de uttrykker like fullt at det innebærer flere ulemper enn fordeler. Lærernes vurderinger ser ut til å henge sammen med et mer helhetlig syn på begynneropplæringen, og i særlig grad viser de til tilpasset opplæring som et overordnet prinsipp. Nøkkelord: Begynneropplæring, bokstavinnlæring, leseopplæring, skriveopplæring, tilpasset opplæring Abstract: In reading and writing instruction in first grade, it has traditionally been common to introduce one letter per week. In recent years, the pace of letter learning has been debated, and the Reading Center in Stavanger has recommended a fast letter learning (Sunde & Lundetræ, 2019). In research on fast letter learning, we find mostly benefits rather than challenges. The purpose of this master’s thesis has been to shed light on the teacher’s perspective, and the research question is therefore: How do teachers evaluate fast letter learning based on their experiences? The study used a qualitative approach; data was collected through a focus group and a single interview. The data was analyzed thematically, and the findings are presented under the following three main categories: Advantages of fast letter learning, challenges of fast letter learning and reasons for learning pace. The findings are discussed in light of theory about initial education in general, especially initial education in reading and writing, as well as previous research on fast letter learning. The teachers in this study point out more challenges than benefits with fast letter learning. The most central findings are that the teachers experience that the fast pace collides with their priorities in initial education and that they find the fast pace stressful. The teachers belive that the students will start reading and writing earlier through a fast pace of letter learning, but they express that it involves more disadvantages than advantages. The teachers’ evaluations seem to be related to a more holistic view of initial education, and in particular, they refer to adapted education as a guiding principle. Keywords: Initial education, letter learning, reading instruction, writing instruction, adapted educationen_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Jeg vil heller ha tiden og friheten i hverdagen til å gripe dagen". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med rask bokstavinnlæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record