Show simple item record

dc.contributor.authorSkår, Ane Tunestveit
dc.date.accessioned2023-10-04T06:50:25Z
dc.date.available2023-10-04T06:50:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093990
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan lærebøker i norsk, utgitt etter fagfornyelsen, bidrar til å jobbe med narrativ identitet og identitetsutvikling, som en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfaget. For å undersøke dette blir seks skjønnlitterære tekstutdrag, hentet fra tre ulike læreverk, analysert i en tredelt analyse. Den første analysen undersøker hvordan teori om narrativ identitet og narrativ fortelling er til stede i tekstene. Videre undersøkes hvordan tekstoppgavene kan fremme arbeid med narrativ identitet og identitetsutvikling. Til slutt analyseres ikonoteksten for å vurdere om den fremhever det narrative budskapet i tekstene. Den teoretiske rammen for oppgaven er basert på McAdams sin teori om narrativ identitet. Studien tyder på at de skjønnlitterære tekstene gjør det mulig for elevene å jobbe med narrativ identitet gjennom temaene i fortellingene. Tekstoppgavene lar elevene uttrykke og bearbeide egne opplevelser til en viss grad. Ikonoteksten har en varierende innvirkning på det narrative budskapet i fortellingen. Samspillet mellom verbalteksten og de originale illustrasjonene har størst innvirkning på det narrative budskapet i teksten. Funnene i denne oppgaven indikerer at de skjønnlitterære tekstene i lærebøkene kan bidra til arbeid med identitetsutvikling. Imidlertid er det forskjell på hvor tydelig lærebøkene åpner for dette arbeidet, der noen trenger støtte fra lærere for å oppnå det fulle potensialet. Lærere kan benytte tekstene til å arbeide med narrative strukturer og hendelser hvis de vet hvordan de skal legge til rette for det. Denne masteroppgaven kan være en potensiell ressurs for lærere i dette arbeidet. Nøkkelord: Narrativ identitet, livsmestring, identitetsutvikling, lærebok, narrativ fortelling. Abstract: This master's thesis examines how textbooks in Norwegian, published after the subject reform, facilitate working with narrative identity and identity development as a part of the interdisciplinary topic of public health and coping with life in the Norwegian subject. To accomplish this objective, the thesis analyzes six fictional text extracts from three different textbooks using a threefold analysis. Firstly, the analysis explores how narrative identity and narrative stories are present in the texts. Furthermore, it investigates how the text’s tasks can promote working with narrative identity and identity development. Finally, the interaction between the illustrations and texts, is analyzed to evaluate whether it contributes to the narrative story in the texts. The theoretical framework for this thesis is based on McAdams' theory of narrative identity. The study reveals that the fictional texts do enable students to work with narrative identity through the themes of the stories. The tasks pertaining to the texts allow students to express and process their own experiences to some extent. The interaction between the illustrations and the texts, has a varying influence on the narrative story. The original illustrations have the greatest contributions to the narrative stories in the texts. Overall, the findings of this thesis indicate that textbooks can facilitate working with identity development through fiction. However, there is a difference in how effectively the textbooks achieve this goal, with some requiring teachers’ support to fully enlighten students about the texts’ contents. Teachers can utilize the texts to work with narrative structures and events, if they know how to facilitate this. This thesis provides a potential resource for teachers in this regard. Key words: Narrative identity, coping with life, identity development, textbook, narrative story.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleLivsmestring i lærebøker. Hvordan skjønnlitterære tekster i lærebøker åpner for arbeid med narrativ identitet og elever sin identitetsutvikling som en del av livsmestring i norskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber69en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record