Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHangerhagen, Martine
dc.date.accessioned2023-10-04T07:31:49Z
dc.date.available2023-10-04T07:31:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094006
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i lærernes egne erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. Problemstillingen som undersøkes lyder som følger: Hvilke erfaringer har lærere med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom? Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming med semi-strukturerte intervju som datainnsamlingsmetode. For å undersøke dette temaet har jeg intervjuet fem lærere fra både mellomtrinnet og ungdomsskolen om deres erfaringer knyttet til matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. I analysen av datamaterialet tok jeg i bruk tematisk analyse, som ga meg de mest sentrale temaene og kategoriene fra intervjuene. Funnene fra datamaterialet antyder at informantene ser på lærerens rolle som viktig på flere områder, både når det kommer til å legge til rette for, lede og veilede elevene i matematiske samtaler. Andre funn indikerer at ord, begreper og kontekstforståelse er komponenter som kan være en utfordring for flerspråklige elever. Det er ikke nødvendigvis selve matematikken som er utfordrende. Funnene viser også at elevene kan streve når de skal bruke faglige begreper, og forklare og begrunne matematiske begreper. Samtidig som det finnes språklige utfordringer, ser også informantene fordeler og muligheter med de matematiske samtalene. Matematiske samtaler kan både bygge forståelse hos elevene og samtidig avdekke eventuelle misforståelser i matematikken. Funnene indikerer også at samtlige informanter ser på matematiske samtaler som en mulighet hvor elevene kan være ressurser for hverandre. Samtidig viser funnene at matematiske samtaler kan brukes på ulike måter, blant annet til å se sammenhenger i matematikken og knytte sammen hverdagslige og matematiske begreper.Informantene trekker frem bruk av praktiske situasjoner, visuelle hjelpemidler og konkreter som gode hjelpemidler for å lykkes med matematiske samtaler i flerspråklige klasserom. Abstract: The purpose of this master thesis has been to gain insight into teachers own experiences with mathematical talk in multilingual classrooms. The research question investigated is as follows: What experiences do teachers have with mathematical talk in multilingual classrooms? The study is based on a qualitative approach with semi-structured interviews as the data collection method. To investigate this topic, I interviewed five teachers, that work with 5th to 10th graders, about their experiences related to mathematical talk in multilingual classrooms. In analyzing the data, I used thematic analysis, which gave me the most central themes and categories from the interviews. The results suggest that the teachers see their role as important in several areas, both when it comes to facilitating, leading, and guiding students in mathematical talk. Other results indicate that words, concepts, and contextual understanding are components that can be challenging for multilingual students. It is not necessarily mathematics that is challenging. The results also show that students may struggle when using academic vocabulary and explaining and justifying mathematical concepts. While there are linguistic challenges, the teachers also see benefits and opportunities with mathematical talk. Mathematical talk can build understanding among students and at the same time uncover misunderstandings in mathematics. The results also indicate that all teachers view mathematical talk as an opportunity where students can be resources for each other. At the same time, the results show that mathematical talk can be used in different ways, including to find connections in mathematics and link mathematical and daily basis concepts together. The teachers highlight the use of practical situations, visual aids, and concrete examples as good tools for succeeding with mathematical talk in multilingual classrooms.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleMatematiske samtaler i flerspråklige klasserom. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer med matematiske samtaler i flerspråklige klasseromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel