Show simple item record

dc.contributor.authorRønningen, Hedda Skjelbreid
dc.date.accessioned2023-10-04T07:44:20Z
dc.date.available2023-10-04T07:44:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094009
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier elever på 8.trinn tar i bruk i møte med figurmønstre. Begrepet «løsningsstrategier» er delt opp i to underbegreper generaliseringsstrategier og løsningsstrategier som ikke innebærer generalisering. TIMSS-undersøkelser fra 2015 og 2019 indikerer at elever på ungdomsskolen scorer dårlig på algebraiske oppgaver (Kaarstein, Radišić, Lehre, Nilsen & Bergem, 2020). Forskning har vist at figurmønstre kan oppmuntre elevene til å generalisere, som anses som en av de viktigste kompetansene innenfor algebra (Lannin, 2005; Lee, 1996). Av den grunn anbefaler flere forskere å bruke figurmønstre i introduksjonen til algebra. Hensikten med studien er å gi en oversikt over hvilke løsningsstrategier elevene brukte i arbeid med figurmønstre. Studien benytter en kvalitativ tilnærming med video i gruppeobservasjonene og intervjuene. For å innhente data gjennomførte jeg to gruppeobservasjoner med tre elever i hver gruppe, etterfulgt av individuelle intervjuer med elevene. I forbindelse med gruppeobservasjonen arbeidet elevene med kartleggingsoppgaver hentet fra tidligere faglitteratur. Da jeg analyserte dataene, brukte jeg en teoridrevet videoanalyse som resulterte i syv kategorier. Disse kategoriene ble presentert hierarkisk basert på grad av generalitet. Resultater fra studien min indikerer at elevene brukte generaliseringsstrategier flere ganger enn løsningsstrategier som ikke innebærer generalisering. Til tross for dette funnet brukte elevene løsningsstrategier som resulterte i feil svar oftere enn løsningsstrategier som resulterte i riktig svar. Dette funnet hevder jeg kan ha en sammenheng med elevenes dårlige resultater innenfor algebra i TIMSS-undersøkelsene fra 2015 og 2019 (Kaarstein et al., 2020). Et annet funn i studien min var at elevene ikke hadde tilstrekkelig god nok kompetanse innen algebraisk tenkning. Resultater viser at kun to av seks elever brukte løsningsstrategier som kategoriseres som den høyeste graden av generalitet. Dette funnet kan ha en sammenheng med at elever er i stand til å gjenkjenne og fullføre figurmønstre, men har utfordringer med å finne en formel som kan brukes for å beskrive mønsterets oppbygning (Amit & Nera, 2004). På grunn av begrensninger i utvalget av elever i min studie, oppfordrer jeg til videre forskning innen dette temaet. Det anbefales å inkludere et større utvalg elever og flere skoler for å øke generaliserbarheten av funnene. Abstract: In this master’s thesis, I have examined the solution strategies utilized by 8th grade students when encountering pattern problems. The term “solution strategies” is divided into two subcategories: generalization strategies and non-generalization solution strategies. TIMSS-surveys from 2015 and 2019 indicate that secondary school students perform poorly on algebraic tasks (Kaarstein, Radišić, Lehre, Nilsen & Bergem, 2020). Research has shown that pattern problems can encourage student to create generalizations, which is considered one of the most important competencies in algebra (Lannin, 2005; Lee, 1996). For this reason, several researchers recommend using pattern problems in the introduction to algebra. The purpose of this study is to provide an overview of the solution strategies used by students when working with pattern problems. The study employs a qualitative approach using video in group observations and interviews. To collect data, I conducted two group observations with three students in each group, followed by individual interviews with the students. During the group observations, the students worked on assessment tasks drawn from previous academic literature. To analyse the data, I used a theory-driven video analysis that resulted in seven categories. These categories were presented hierarchically based on the degree of generality. The results of my study show that students used generalization strategies more frequently than non-generalization solution strategies. Despite this finding, students used solution strategies that produced incorrect answers more often that those that generated correct answers. I argue that this finding may be related to the students’ poor performance in algebra in the TIMSS-surveys from 2015 and 2019 (Kaarstein et al., 2020). Another finding in my study was that the students did not have a sufficiently good competence in algebraic thinking. Results show that only two out of six students used solution strategies categorized as the highest degree of generality. This finding may be related to the fact that students are able to recognize and complete pattern problems, but have difficulties finding a formula that can be used to describe the pattern’s structure (Amit & Nera, 2004). Due to limitations in the sample of students in my study, I encourage further research in this area. It is recommended to include a larger sample of students and more schools to increase the generalizability of the findings.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Hvilke løsningsstrategier tar elever på 8.trinn i bruk i møte med figurmønstre?" En kvalitativ teoridrevet videostudie av elevers bruk av løsningsstrategier på 8.trinn i arbeid med oppgaver om figurmønster.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber93en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record