Show simple item record

dc.contributor.authorNilsen, Maren Horne
dc.contributor.authorEkkje, Anna
dc.date.accessioned2023-10-04T07:55:24Z
dc.date.available2023-10-04T07:55:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094018
dc.description.abstractMuntlige ferdigheter er et sentralt begrep i læreplanen i matematikk. Kommunikasjon er et viktig verktøy for klasserommet og kan være avgjørende for læringsutbyttet til elevene. Vi ønsker dermed å sette søkelys på læreres kommunikasjon og deres bevissthet rundt spørsmålsstilling. Denne masteroppgaven legger vekt på muntlig kommunikasjon og spørsmålsstilling i matematikkundervisning på ungdomstrinnet. Studien undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller i matematikkundervisning som initierer til matematiske samtaler, og hva mulige årsaker til deres bruk kan være. I gjennomføringen av studien ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode som involverte intervju og observasjon av to informanter. I analysen ble Ulleberg og Solems (2018) spørsmålsmodell anvendt for å kategorisere spørsmålene som ble stilt. Spørsmålsmodellen (Ulleberg & Solem, 2018) er konstruert som et koordinatsystem med fire separate kvadranter som utgjør områdene A, B, C og D. Områdene over den horisontale aksen representerer lærerens kjennskap til svaret på spørsmålet som blir stilt, mens nedre halvdel indikerer mangel på kjennskap til svaret. Områdene på høyre og venstre side av den vertikale aksen indikerer hensikten bak spørsmålet som blir stilt. Området til venstre for aksen representerer orienterende spørsmål, mens til høyre for den vertikale aksen omfatter spørsmål av påvirkende hensikt. Studiens resultater viser at lærernes bruk av spørsmål varierer. Gjennom analysen og drøftingen har vi observert at spørsmål fra område B, C og D i stor grad kan initiere til matematisk samtale, mens spørsmål fra område A ikke alene har denne effekten. Videre har vi drøftet mulige årsaker til lærernes bruk av de ulike områdene. En av målsettingene med denne masteroppgaven var å kunne bidra til økt forståelse for hvordan lærere kan stimulere til matematisk samtale i klasserommet, i arbeid med problemløsning. Resultatene fra studien kan derfor være nyttige for lærere som ønsker å utvikle sin praksis innenfor matematisk samtale. Abstract: Oral communication skill is a central concept in the mathematics curriculum. Communication is an important tool in the classroom and can be crucial for students' learning outcomes. Therefore, we want to focus on teachers' communication and their awareness of questioning in mathematics education. This master's thesis emphasizes oral communication and questioning in mathematics education in lower secondary school. The study investigates the type of questions teachers ask, focusing on problem-solving that initiates mathematical conversations and what possible reasons for their use may be. A qualitative research method was used in the study, which involved interviews and observation of two informants. Ulleberg and Solem's (2018) questioning model was used in the analysis to categorize the questions asked. The questioning model (Ulleberg & Solem, 2018) is constructed as a coordinate system with four separate quadrants that make up areas A, B, C, and D. The areas above the horizontal axis represent the teacher's knowledge of the answer to the question being asked, while the lower half indicates a lack of knowledge of the answer. The areas on the right and left sides of the vertical axis indicate the purpose behind the question being asked. The area to the left of the axis represents orienting questions, while to the right of the vertical axis encompasses questions of influencing intent. The study's results show that teachers' use of questions varies. Through analysis and discussion, we have observed that questions from areas B, C, and D can largely initiate mathematical conversations, while questions from area A alone do not have this effect. Furthermore, we have discussed possible reasons for teachers' use of the different areas. One of the objectives of this master's thesis was to contribute to an increased understanding of how teachers can stimulate mathematical conversation in the classroom, focusing on problem solving. The results of the study can therefore be useful for teachers who want to develop their practice within mathematical conversation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleSpørsmål som initierer til matematisk samtale. En kvalitativ studie som undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller som initierer til matematisk samtaleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber99en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record