Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGilje, Helena
dc.date.accessioned2023-10-04T08:04:12Z
dc.date.available2023-10-04T08:04:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094023
dc.description.abstractTidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å få innsikt i de språklige kjennetegnene som gjør seg gjeldene når elever arbeider kooperativ sammen. Dette ble gjort gjennom problemstillingen: Hvilke språklige kjennetegn synliggjøres når ungdomsskoleelever samarbeider kooperativt om å løse matematiske oppgaver? Videoobservasjon ble brukt som forskningsmetode hvor fire elever arbeidet sammen i et kooperativ gruppearbeid. Videoen ble så transkribert og analysert opp mot et rammeverk basert på teoriene fra Robinson (2020) og Adler og Ronda (2015). De to teoriene ble endret noe for å tilpasses hverandre og masteroppgaven min. Deltagerne i denne studien bestod av én elev fra 9. klasse og tre elever fra 10. klasse. Studien viser at elevene i stor grad bruker hverdagsspråket som hovedmåte å kommunisere på, men at de også i stor grad tar i bruk visuelle hjelpemidler. Når løsningene blir mer abstrakte, øker i midlertidig elevenes bruk av et presist matematisk språk. Et annet funn viser at elever som arbeider i grupper ofte danner et gruppesinn. Dette gjør det mulig å utvikle en felles forståelse hvor behovet for å forklare resonnementene som ligger til grunn for handlingene deres ofte ikke eksisterer. Abstract: Previous research, as well as the mathematics curriculum, places great emphasis on the importance of being able to express oneself using a technical language in a precise and professional manner, and how this is connected to ones understanding of mathematics. The purpose of this master thesis has been to gain insight into the linguistic characteristics that are present when students work cooperatively. This was done through the research question: Which linguistic characteristics are made visible when high school students work cooperatively to solve mathematical tasks? Video observation was used as research method and consist of four students working cooperatively in groups. The video was then transcribed and analyzed using a framework that integrate the theories of Robinson (2020) and Alder and Ronda (2015). These theories were adapted to better suit each other and my master thesis. The participants in this study consisted of one student from ninth grade and three students from tenth grade. The findings in this study suggests that the students primarily communicate using their everyday language. At the same time the students relied heavily on visual aids. As the solutions got more abstract, the students’ utilization of precise and academic language increased. Furthermore, the study suggests that students who engage in group work often cultivate a form of group mind. This facilitates the development of a shared understanding where the need to explain their reasoning behind their action don’t always exist.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleSpråkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel