Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaatun, Linn Storsæt
dc.contributor.authorNordstrand, Cora Giæver
dc.date.accessioned2023-10-04T08:21:03Z
dc.date.available2023-10-04T08:21:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094032
dc.description.abstractDenne studien retter oppmerksomhet mot elever med stort læringspotensial i matematikk. Vår problemstilling er: «Hvilke kjennetegn kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i deres arbeid med LIST-oppgaver i matematikk?» I 2016 ble det publisert en NOU som omhandlet denne elevgruppen. Noe av det viktigste som kom frem her var blant annet at skolene generelt trenger mer kunnskap om elevgruppen for å kunne tilpasse undervisning til elever med stort læringspotensial. Det er foreløpig gjort lite forskning på elever med stort læringspotensial i Norge. Vårt teoretiske grunnlag har basert seg mye på tre forskere som har publisert en del om elever med stort læringspotensial i Norge, Skogen, Smedsrud og Idsøe. Vårt forskningsprosjekt har vært en kvalitativ casestudie. Vi har gjennomført seks ulike undervisningsøkter med ulike LIST-oppgaver i matematikk. Observasjon, lydopptak og innsamling av elevnotater fra disse øktene utgjorde vårt datamateriale. Vi har anvendt deduktiv metode for analyse av data. I vår analyseprosess tok vi utgangspunkt i kjennetegn vi hadde blitt kjent med gjennom arbeid med relevant forskningslitteratur. Samtidig var vi åpen for å finne kjennetegn som ikke var direkte beskrevet i teorien. I alt fant vi indikatorer på åtte kjennetegn ved elever med stort læringspotensial i vår analyse. De var: «Evner over gjennomsnittet innen verbal og numerisk begrunnelse», «ser lett matematiske mønstre og relasjoner», «evner å abstrahere og generalisere», «er metakognitive», «bruker en rekke ulike strategier», «kan ofte synes at undervisninger ikke er relevant», «er engasjert i matematikk og tar initiativ» og «isolerer seg fra andre elever». I drøftingsdelen kommer det frem at seks av kjennetegnene vi hadde funnet, direkte kunne knyttes til forskningslitteratur vi hadde arbeidet med. Videre hadde vi indikasjoner på to kjennetegn som ikke var beskrevet direkte i litteraturen vi hadde studert: «Er engasjert i matematikk og tar initiativ» og «isolerer seg fra andre elever». I videre forskning ville det vært svært interessant å undersøke disse nærmere. Vi håper at denne studien kan være med på å rette fokus mot elever med stort læringspotensial, og at det vil komme mer forskning på elevgruppen i fremtiden. Abstract: This study draws attention towards pupils with great learning potential in mathematics. Our main research question is: «What characteristic appears in pupils with great learning potential in their work with LIST-tasks in mathematics?” In 2016, a NOU was published regarding this group of pupils. One of the most important findings was that schools generally need more knowledge about this group of pupils to adapt teaching to pupils with great learning potential. So far, there has been relatively limited research on pupils with high potential for learning in Norway. Our theoretical framework has been largely based on the work of three researchers who have published about pupils with great potential for learning in Norway, Skogen, Smedsrud and Idsøe. Our research project has been a qualitative case study. We conducted six different teaching sessions with different LIST-tasks in mathematics. Our data material consists of observation, audio recordings and a collection of pupils notes from these sessions. We have used a deductive method for analyzing the data. In the prosess of analyzing the data, we analyzed based on the characteristics we had become familiar with through relevant research literature. At the same time, we were open to finding characteristics that were not directly described in the research literature we had studied. In total, we found indicators of eight characteristics in pupils with great learning potential in our analysis. They were: "above-average ability in verbal and numerical reasoning", "sees mathematical patterns and relationships easily", "are able to abstract and generalize", " are metacognitive”, "uses a variety of strategies", "may often find teaching irrelevant", "are engaged in mathematics and takes initiative" and "isolates themselves from other pupils". In the discussion session, it emerges that six of the characteristics we had found could be directly linked to the research literature we had studied. Additionally, we had indications of two characteristics that were not directly described in the literature we had studied: "Are engaged in mathematics and takes initiative" and "isolates themselves from other pupils". It would be very interesting to investigate these further in future research. Our hope is that this study contributes to increased focus on pupils with great learning potential, and that more research on this group of pupils will be conducted in the future.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleKjennetegn ved elever med stort læringspotensial i matematikk. En kvalitativ casestudie av hvilke kjennetegn som kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i arbeid med LIST-oppgaver i matematikk. len_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber101en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel