Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRobertsen, Alexander
dc.date.accessioned2023-10-04T09:09:45Z
dc.date.available2023-10-04T09:09:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094061
dc.description.abstractJeg har gjennom denne litteraturstudien vist hvordan pedagogisk takt er et begrep som dekker lærerens pedagogiske og eksistensielle oppgave i møtet med barn og unge. Gjennom å trene på pedagogisk takt kan læreren hele tiden bli bedre i å oppfatte både stemninger i klasserommet og elevens indre livsverden, og gjøre kunnskap om til noe som relaterer til eleven og dermed åpne opp for elevens erindring av hvordan verden- og mennesker er. Pedagogisk takt er en måte å møte eleven for god relasjonsbygging og subjektivering, lage møteplasser der elever kan få inntrykk som danner, og øve opp en intuisjon som kan være god å ha i uforutsette situasjoner. Danning er en frivillig virksomhet som eleven må ta del i, men skolegangen er ikke det. Jeg kommer til å vise hva læreren må være bevisst for å danne eleven i disse rammene, og hvordan pedagogisk takt er en sentral del av dette arbeidet med unge mennesker som har et liv her og nå. Abstract: Through this literature study, I have shown how pedagogical tact is a term that covers the teacher's pedagogical and existential task in the schools work with children and young people. Through the teacher's training in pedagogical tact, the teacher can constantly improve in perceiving both moods in the classroom and the student's inner life and turn knowledge into something that relates to the student, and thus open up the student's perception to how the world- and people are. Pedagogical tact is a way of meeting the student in good relationship building and subjectification, creating meeting places where students can get impressions that result in “bildung”, and practice an intuition that can be good to have in unforeseen situations. “Bildung” is a voluntary activity in which the student must take part, but schooling is not. I am going to show what the teacher must be aware of in order to result in “bildung” for the student, inside these frameworks, and how pedagogical tact is a crucial part of this work with children and young people who also have a life in the here and now.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleDanningens takt i skolen. Hvordan kan pedagogisk takt bidra til elevens danning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber64en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel