Show simple item record

dc.contributor.authorKvamme, Ronja
dc.date.accessioned2023-10-04T09:47:00Z
dc.date.available2023-10-04T09:47:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094074
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan lærere inkluderer og legger til rette for nyankomne elever i overgangen fra innføringsklasse til det ordinære opplæringstilbudet. Oppgaven har et spesielt fokus på ivaretagelsen av elevenes sosiale tilhørighet, og legger vekt på både læreres- og elevers erfaringer. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ metode, og empirien er samlet inn gjennom intervjuer med lærere som underviser i ordinær klasse og elever som tidligere har gått i innføringsklasse. Analysekapittelet har en todelt oppbygging. I den første delen vil lærernes refleksjoner og erfaringer bli presentert, og den andre delen vil presentere elevenes opplevelser. Analysekapittelet inneholder mine egne fortolkninger av sitatene, samt drøftinger opp mot tidligere forskning og teori. Lærer- og elevperspektivene blir drøftet opp mot hverandre i drøftingskapittelet. Et sentralt funn i denne studien er at markører som hudfarge, religion, utseende, språk og kultur utgjør barrierer for opplevelse av tilhørighet og for inkluderingsarbeidet på skolen. Noen av markørene viste seg også som sentrale i opplevelsen av tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, og er sentrale i hvordan en av elevene uttrykker sin følelse av å være- og å bli ansett som «annerledes» fra sine klassekamerater. Funnene tyder på at lærerne trenger mer kompetanse i å møte mangfoldet i skolen, og hvordan de skal håndtere kulturforskjeller og hatefulle ytringer som påvirker minoritetselever negativt. Det trengs tydeligere føringer for hvordan lærere kan bruke skjønn opp mot skolens rammebetingelser som i mine funn synes å være vanskelig å håndtere. Lærere i den flerkulturelle skolen bør være bevisst på sin egen rolle, og hvordan deres fordommer og holdninger påvirker inkluderingsarbeidet av minoritetselever. Samtidig viser mine funn at lærerne er positive til mangfold og ønsker mer kompetanse, noe som indikerer at skolen ønsker å være en inkluderende arena som kan ivareta elevenes ulike behov. Abstract: The purpose of this assignment was to shed light on how teachers include and facilitate newly arrived pupils in the ordinary education programme after the introductory class. The assignment focuses on the preservation of pupils social belonging and emphasizes both teachers’ and pupils’ experiences. The study is based on a qualitative method, and the empirical data was collected through interviews with teachers who teach in ordinary classes and pupils who have previously attended introductory classes. The analysis chapter is structured in two parts. The first part presents the reflections and experiences of the teachers, while the second part presents the experiences of the pupils. The analysis chapter includes my own interpretations, as well as discussions in relation to previous research and theory. The perspectives of both teachers and pupils are discussed in relation to each other in the discussion chapter. A central finding in this study is that markers such as skin color, religion, appearance, language, and culture constitute barriers to the experience of belonging and to inclusive work at school. Some of the markers also proved to be central in the experience of belonging in the transition from introduction class to ordinary class and are central to how one of the pupils expresses her feeling of being and being regarded as "different" from her classmates. The results indicate that teachers need more competence in addressing diversity in schools, and how to deal with cultural differences and hateful statements that negatively affect minority students. Clearer guidelines are needed for how teachers can exercise discretion within the framework of the schools’ conditions, which, based on my results seem challenging to handle. Teachers in multicultural schools should be aware of their own role and how their prejudices and attitudes affect the inclusion of minority students. At the same time, my results indicate that the teachers are positive towards diversity and desire more competence, which indicates that the school wants to be an inclusive arena that can take care of the students' various needs.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Jeg var litt....kjempe, kjempe redd. Ja, og...for at noen skulle være rasistiske mot meg, og håret mitt og sånt. Fordi jeg hadde sånt. Jeg har krøllete hår, derfor er jeg redd for å gå til klassen". En kvalitativ studie av læreres- og mellomtrinnselevers opplevelser av sosial tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber85en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record