Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRødstøl, Håvard
dc.date.accessioned2023-10-04T10:24:56Z
dc.date.available2023-10-04T10:24:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094084
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å se om lærebøkene i samfunnsfag for 9.trinn operasjonaliserer de tre tidsdimensjonene, og eventuelt hvordan den erindrende, diagnostiserende og anticiperende funksjonen kommer til synet i teksten, som alle er en del av historiebevissthetsbegrepet. Ifølge Bernard Eric Jensen inngår alle de tre tidsdimensjonene i et samspill mellom menneskers fortidsfortolkninger, samtidsforståelse og fremtidsforventinger. Historiebevissthetsbegrepet er tydelig i den nye læreplanen LK20, men ulike studier og masteroppgaver viser at det er et etterslep blant lærerne når det gjelder kunnskapen om begrepet. Derfor er det interessant og viktig å se om lærebøkene kan bidra til å fremme elementer fra historiebevissthetsbegrepet, da lærebøker fortsatt er en viktig ressurs i den norske skole. Så hvis historiebevisstheten skal få fotfeste i norske klasserom, vil lærebøkene kunne spille en avgjørende rolle. I arbeidet med lærebøkene brukte jeg kvalitativ tekstanalyse, hvor jeg ved hjelp av koding, analysering og fortolkning gjorde funn fra lærebøkene – og funnene var tydelige. De tre utvalgte lærebøkene er alle tydelig fortidsfortolkende og erindrende, da i tekst og oppgaver, med unntak av noen enkeltsider. Samtidsforståelsen og den diagnostiserende funksjonen er mest framtredende i spørsmålsformuleringer underveis i teksten, eller i oppgavene på slutten av hvert kapittel. Lærebøkene kan bidra til at elevene danner seg framtidsforventninger, en kan da snakke om lærebøkenes anticiperende funksjonen. I likhet med samtidsforståelsen er framtidsaspektet mest framtredende i spørsmålsformuleringene, men operasjonaliseringen av tidsdimensjonen framtid er ikke like hyppig som samtidsdimensjonen. Funnene er nokså like blant de tre utvalgte lærebøkene. Abstract: The purpose of the assignment is to see if the textbooks in social studies for 9th grade operationalizes the three time dimensions, and possibly how the remembering, diagnosing, and anticipating function appears in the text, which is all part of the term historical consciousness. According to Bernard Eric Jensen all the three dimensions of time are part of the interaction between people’s interpretations of the past, contemporary understanding and future expectations. The term historical consciousness is clear in the new curriculum, LK20, but different studies and master theses shows that teachers has fallen behind in terms of knowledge about the term historical consciousness. It is therefore interesting and important to see if the textbooks can contribute to promoting parts of the concept historical consciousness. Textbooks are still an important resource in Norwegian classrooms, so if historical consciousness are going to gain a foothold in Norwegian schools, the textbooks will play a decisive role to which extent historical consciousness is being applied in teaching. In working with the textbooks, I used qualitative text analysis, where I made discoveries from the textbooks by using coding, analysis, and interpretation – and the findings were clear. The three textbooks were all clearly interpretative of the past and reminiscent in the text and tasks, apart from a few pages. The contemporary understanding and the diagnostic function are most prominent in question formulations during the text, or in the end of each chapter. The textbooks also make it possible for the pupils to create future expectations, therefore we can say that the anticipatory function is operationalized in the textbooks. Similar to the understanding of present, the future is most prominent in the question formulations, but the operationalization of the time dimension future, is less prominent than the time dimension present. The findings are quite similar in all the textbooks.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleHistoriebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn. Erindrende, diagnostiserende og anticiperende historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber69en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel