Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Ole Jørgen Tolleshaug
dc.date.accessioned2023-10-04T10:44:38Z
dc.date.available2023-10-04T10:44:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094094
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt med å finne ut hvordan skoleledelsen ved bergensskoler beskriver arbeidet sitt mot og med rasisme og diskriminering. I oppgaven legges det til grunn at skolen er en viktig arena rundt forebygging av rasisme, diskriminering, fordommer og andre antidiskriminerende holdninger. Det blir brukt et kvalitativt forskningsdesign, ved semi-strukturerte intervju som innsamlingsmetode. Ved å intervjue tre rektorer legger denne oppgaven vekt på rektors forståelse, erfaring, og beskriver hvordan de jobber med og mot rasisme. I analysen av intervjumaterialet kommer det tidlig frem at rektorene ser på rasisme som et individuelt problem. Rektorene har en tilnærmet lik forståelse av rasismebegrepet, der forskjellsbehandling basert på religion eller utseende er sentralt i forståelsen. De er alle enige at de opplever mest kommentarer som de knyttet opp mot hverdagsrasisme. Det at rektorene forstår rasisme som et individuelt problem, gjør det enkelt for dem å forstå det som en form for mobbing. Skolene som rektorene jobber på, har ikke en klar og tydelig plan for å jobbe mot rasisme. Rektorene forsvarer dette ved å hevde at rasisme ved skolene deres vil utløse aktivitetsplikten og paragraf 9A. Et annet hovedfunn er at skolene tror selv at de ikke forebygger for rasisme, siden de ikke opplever det så ofte, ifølge rektorene. Ved å se på funnene, viser det seg at skolene gjør en del forebyggende arbeid som de ikke tenker forebygger rasisme. Mange av skolene har antimobbeprogram, og i disse programmene vil det komme opp en del diskusjoner og øvelser som skal bidra til å minske sannsynligheten og muligheten for rasisme på skolen, ifølge Arneback og Jämte (2017). Abstract: This master's thesis aims to identify how the school management at Bergen schools describe their work against and with racism and discrimination. This thesis assumes that school is an important arena for the prevention of racism, discrimination, prejudice, and other anti-discriminatory attitudes. A qualitative research design is used, with semi-structured interviews as the research method. By interviewing three principals, this thesis emphasizes the principals' understanding, experiences, and describes how they work with and against racism. It emerged early in the interview material analysis that principals see racism as an individual problem. The interview objects had a similar understanding of the concept of racism, where discrimination is based on religion or appearance. They all describe everyday racism as comments and expressions used in everyday conversations. By seeing racism as an individual problem, it becomes natural for all principles to link racism to bullying. The different schools do not have a clear and distinct plan to work against racism. The principals defend this by claiming that racism at their schools will trigger the activity obligation and section 9A. Another main finding is that schools themselves believe that they do not prevent racism, since they do not experience it often. By looking at the findings, it appears that the schools do a lot of preventive work without realizing that these actions prevent racism. Many of the schools have anti-bullying programs which includes a numerous of discussions and experiences that will help to reduce the likelihood and possibility of racism in school, according to Arneback and Jämte (2017).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleForebyggende arbeid mot rasismeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber67en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel