Show simple item record

dc.contributor.authorTellevik, Hilde Marie
dc.contributor.authorStrømme, Maria A. D.
dc.date.accessioned2023-10-04T10:53:41Z
dc.date.available2023-10-04T10:53:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094101
dc.description.abstractFormålet til denne masteroppgaven er å undersøke følgende problemstilling: Hva er læreres refleksjoner i møte med utviklingsarbeid rettet mot forebygging og håndtering av fordomsfulle ytringer i klasserommet? Bakgrunnen for prosjektet er at skolen i dag opplever ytringer som er fordomsfulle, diskriminerende, hatefulle, osv., og lærere må trå inn og håndtere situasjonene hvor slike ytringer oppstår. Slike håndteringer er ikke alltid enkle å gjennomføre, og noen handlinger gjør mer skade enn nytte. Derfor har vi valgt å se på utviklingsarbeid som er rettet mot forebygging og håndtering av fordomsfulle ytringer, gjennom Dembras plenumsstyrte gruppearbeid, som er ment for læreres læring og utvikling innenfor teamet. I utførelsen av masteroppgaven ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, hvor datainnsamlingen ble gjort gjennom to fokusgruppeintervju og ett enkeltintervju. Funnene viser til et behov og ønske om flere slike utviklingsarbeid som gir lærerne praktiske og relevante caser som de kan jobbe med. Videre viser funnene lærernes refleksjoner av hvordan fordomsytringer kan håndteres og forebygges etter deres møte med det plenumsstyrte gruppearbeidet. Lærerne vektlegger ulike innfallsvinkler, slik som kunnskapsheving, holdningsendring gjennom følelser, empatisk nysgjerrighet, relasjonsbygging, rom for meningsmangfold i et uenighetsfellesskap, osv. Lærerne sin refleksjon er preget av at de i casene har inntatt elevperspektivet istedenfor lærerrollen i et forsøk på å gi innsikt i konsekvensene håndteringmetoden har på alle som er involvert i, og ellers observatører, av situasjonen. Abstract: The purpose of this Master’s Thesis is to research the following research question: What are teachers’ reflections regarding professional learning development directed towards prevention and handling of prejudicial statements in the classroom? In schools today pupils experience statements that are prejudiced, discriminatory, hateful, etc., and teachers need to step in and handle situations where statements like these appear. Handling such situations is not always simple, and the execution of some might do more harm than good. Therefore, we have chosen to focus on professional learning development that targets prevention and handling of prejudicial statements, through Dembra’s group work, which is created for teachers’ development within the subject. All data was collected through the use of qualitative research methods: two focus group interviews and one single person interview. The findings indicate a need for professional learning development which provides teachers with practical and relevant case work. Further, they highlight teachers’ reflections regarding how prejudicial statements can be handled and prevented after their experience with Dembra’s group work. Different approaches are emphasized by the teachers, such as raising knowledge, attitude change through emotions, empathic curiosity, building relations, room for diversity of opinions in a disagreement community, etc. Their reflections are characterized by the fact that through the case work they took on the pupil’s perspective instead of the teacher’s, which is done to gain insight into the consequences methods of handling such situations has on everyone involved in and observing it.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæreres erfaringer med perspektivtaking i utviklingsarbeid. Bli kjent med eleven gjennom case-spillen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber90en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record