Show simple item record

dc.contributor.authorGlomnes, Håvard
dc.date.accessioned2023-10-04T11:04:59Z
dc.date.available2023-10-04T11:04:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094107
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere jobber med debatt, og hvordan de bruker det som en undervisningsmetode. Jeg ønsker å undersøke hvorfor de bruker debatt, hvilke metoder de bruker for å få til en god debatt, og læreren sin rolle under debattene. Datamaterialet mitt er basert på fire semistrukturerte intervjuer med lærere på mellom- og ungdomstrinnet. Problemstillingen jeg har utformet lyder som følger: Hvordan arbeider samfunnsfaglærere med debatt som en undervisningsmetode? Jeg har funnet ut at lærere bruker debatt som en metode, i dannelsen av elevene, noe som er høyt vektlagt i LK20. Elevene skal lære å reflektere rundt temaet og se flere perspektiver, samt tolerere og respektere andre sine meninger. Jeg fant også ut at debatt blir brukt som et virkemiddel for å fremme engasjement hos elevene, og gi grunnlag for dybdelæring innenfor tematikken. I forhold til hvordan lærere forbereder og iverksetter en debatt, pekes det på at det er viktig at elevene er trygge, og at elevene har gode relasjoner seg imellom, og ovenfor læreren. Denne grunnleggende tryggheten var sammen med klare regler for debatten, viktige rammebetingelser for at elevene var villig til å delta aktivt i en debatt. Forarbeidet med innsamling av informasjon om temaet som skulle debatteres, og klargjøring av argumenter som skulle brukes i debatten, var også viktig. Tildeling av roller i debatt, er også et tema som blir vurdert og kommentert. Lærerne sin erfaring er at dette ofte medfører mye tull og fjas, som reduserer debattens seriøsitet og kvalitet, og følgelig også reduserer det faglige utbyttet. På den annen side peker likevel lærerne på at bruken av roller kan beskytte elevene, da de ikke trenger å vise hva de egentlig mener og står for i et gitt tema. Når det gjelder læreren sin rolle kom det frem at læreren har en viktig rolle, både når det gjelder å skape grunnleggende trygghet og forberede elevene på debatt, lage debattregler, samt påvirke hvordan debatten styres. Lærerne hadde et primærønske om at elevene skulle debattere på egenhånd, men var ikke komfortabel nok til å gi elevene full frihet. De fleste av lærerne valgte derfor å styre debattene selv slik at alle kunne og ville delta, herunder stoppe upassende kommentarer. Dette kan være positivt i forhold til kritisk tenkning og resonnement, da læreren kan hjelpe elevene å komme i gang og fullføre et resonnement mv. Men derom lærerne gir elevene mer frihet, slik som en av lærerne gjorde, kan det resultere i en mer autentisk debatt, hvor i alle fall noen av elevene deler sine egne faktiske meninger. Abstract: The purpose of this master's thesis has been to gain insight into how teachers work with debate and how they use it as a teaching method. In this context, I will investigate why they use debate, the methods they employ to facilitate a good debate, and the teacher's role during the debates. My data material is based on four semi-structured interviews with teachers at the lower and middle secondary levels. The research question I have formulated is as follows: How do social studies teachers work with debate as a teaching method? I have found that teachers use debate to provide students with something that is highly emphasized in the curriculum (LK20). In this regard, students are expected to learn to reflect on the topic, consider multiple perspectives, as well as tolerate and respect others' opinions. Additionally, debate is used to generate engagement among students and foster in-depth learning within the subject matter. Regarding how teachers facilitate debates, it is important that students feel safe and have good relationships with both their peers and the teacher. This sense of safety, along with clear rules for the debate, forms the foundation for students' willingness to participate. Furthermore, the preparation phase is crucial in terms of gathering information and clarifying arguments that can be used in the debate. The use of roles was also explored, and it was found that it often led to unserious and trivial discussions, which made teachers uncertain about the academic outcomes. However, teachers believed that roles could still protect students as they do not have to reveal their true thoughts on a given topic. As for the teacher's role in debates, it was revealed that the teacher plays a crucial role in creating a sense of safety, preparing students for the debate, establishing rules, and influencing learning during the actual debate. The teachers expressed a desire for students to engage in the debate independently, but they were not comfortable enough to grant complete freedom. Therefore, most teachers chose to control the debates themselves, allowing everyone to participate and being able to protect against inappropriate comments. This can be beneficial for critical thinking, and reasoning as the teacher can provide guidance. However, if teachers give students more freedom, as one of the teachers did, it can be better for fostering an authentic debate, where students express their own opinions.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleDebatt som verktøy i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres bruk av debatt som en undervisningsmetode i samfunnsfag.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber78en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record