Show simple item record

dc.contributor.authorMjelde, Charlotte Eide
dc.date.accessioned2023-10-04T11:30:39Z
dc.date.available2023-10-04T11:30:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094122
dc.description.abstractHensikten med denne masteravhandlingen er å se på hvordan katolsk kristendom fremstilles i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på sakramenter og helgener. I oppgaven analyseres to ulike læreverk: Vi i verden som er tilpasset Kunnskapsløftet 2006, og det nylig utgitte læreverket Store spørsmål, som er tilpasset LK20. I analysen benytter jeg meg av kvalitativ innholdsanalyse for å undersøke hvordan sakramenter og helgener fremstilles i lærebøkene. Flere forskere argumenterer for at læreboken, selv i konkurranse med nyere digitale læremiddel fremdeles står sterkt i skolen (Andreassen, 2016, McMulloch 2012 og Frydenlund, Grande & Skrefsrud, 2021). Dette gjør at lærerne har en viktig oppgave i valg av lærebøker, hvilket krever gjennomtenkning med hensyn til læreverkenes faglige og pedagogiske kvaliteter. Religionsundervisningen står i spenning mellom å trekke fram noen karakteristiske trekk ved de enkelte religionene, samtidig som den også skal være åpen for at det eksisterer et mangfold innenfor hver enkelt religion (Andreassen, 2016). Enkelte forskere argumenterer for at de styringene som ligger i boken kan skjule det store mangfoldet i elevgruppen (Frydenlund, Grande og Skrefsrud, 2021). Sakramenter og helgener er sentral tematikk i katolsk tenkning (Katolske kirke, 1992), og det er nærliggende å tenke at katolske elever i større «grad kjenner seg igjen» i kristendomsundervisningen dersom slik tematikk er fremtredende i lærebøkene. Funnene i denne avhandlingen viser at både sakramenter og helgener er godt representert i begge læreverkene jeg har undersøkt. Gjennom elleve diskusjonspunkter tar oppgaven sikte på å øke kunnskapen om hvordan sakramentene og helgene kommer til syne i lærebøkene. Oppgaven belyser i tilknytning til sakramenter dåpens plass i lærebøkene, om det er en sammenheng mellom dåpen og det å være et godt menneske i bøkene, hvordan et av læreverkene knytter dåpen og det å være kristen sammen, om syn på likekjønnet ekteskap og skilsmisse kommer frem i lærebøkene, hvordan lærebøkene fremstiller kvinnelige prester og i hvilken grad transsubstinasjonsteorien fremstilles. I tilknytning til helgener undersøker avhandlingen i hvilken grad helgener har fått plass i læreverket, hvordan helgener bringer frem noen sentrale verdier, og hvordan helgener ofte blir presentert i forbindelse med noe overnaturlig. Abstract: The purpose of this master´s thesis is to examine how Catholic Christianity is portrayed in religious education textbooks for primary school, with a particular focus on sacraments and saints. The analysis focuses on two different educational resources “Vi i verden” which is aligned with the knowledge promotion reform of 2006, and the recently published resource “Store spørsmål”, which is aligned with the revised curriculum of 2020. I employ qualitative content analysis to investigate how sacraments and saints are presented in the textbooks. Several researchers argue that despite the competition from newer digital learning materials, textbooks still hold a strong position in schools (Andreassen, 2016; McMulloch, 2012; Frydenlund, Grande & Skrefsrud, 2021). This highlights the important role of teachers in selecting textbooks, which requires careful consideration of the academic and pedagogical qualities of the educational resources. Religious education is a balancing act between highlighting distinctive features of each religion, while also remaining open to the diversity within each religious tradition (Andreassen, 2016). Some researchers argue that the frameworks presented in textbooks may conceal the significant diversity within the student population (Frydenlund, Grande & Skrefsrud, 2021). Sacraments and saints are both central themes in Catholic thinking (Katolske kirke, 1992), and it is reasonable to assume that Catholic students would “recognize themselves” in more religious education of such themes are prominently featured in the textbooks. The findings of this thesis show that both sacraments and saints are well represented in both textbooks that I have examined. Through eleven discussion points, this thesis aims to increase understanding of how sacraments and saints are portrayed in the textbooks. The thesis explores the placement of baptism in relation to sacraments in the textbooks, whether there is a connection between baptism and being a good person in the books, how one of the educational resources links baptisms and being Christian, whether views on same-sex marriage and divorce are presented in the textbooks, hos female priest are portrayed, and to what extent the theory of transubstantiation is presented. In relation to saints, the thesis investigates the extent to which saints are included in the educational resource, how saints embody certain core values, and how saints often are associated with supernatural phenomena.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan blir katolsk kristendom fremstilt i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på tenkningen rundt sakramenter og helgeneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber73en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record