Barn,unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett
Chapter
Accepted version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Bokkapitler [38]
- Publikasjoner fra CRIStin [113]
Abstract
Mange barn og unges første møter med rasisme eller etnisk diskriminering skjer enten i utdannings- eller fritidssammenheng, som organisert idrett. Under Black Lives Matter-demonstrasjonene i Norge sommeren og høsten 2020 kunne vi høre om erfaringer fra unge norske voksne med etnisk minoritetsbakgrunn. Flere fortalte om sine opplevelser av rasisme og etnisk diskriminering i skolen (Mathisen & Dogani, 2020) og i den organiserte idretten (Kristiansen & Sonne, 2021). Dette samsvarer med Fangen og Lynnebakkes(2014) undersøkelse som viser at noen skolebarn opplever ekskludering på grunn av deres synlige etniske minoritetsstatus som hudfarge, ansiktskjennetegn, eller klær og religiøse symboler. Selv om barn ikke alltid har tilegnet seg et språk til å fatte eller uttrykke sine opplevelser, viser forskning at de registrerer slike erfaringer i ganske ung alder og at disse erfaringene former og påvirker deres oppvekst (Wollscheid mfl., 2021; Zacheus mfl., 2019). I kapittelet anvendes kritisk raseteori1 (CRT) (se Delgado & Stefancis, 2016), herunder også nasjonal og internasjonal forskning innen utdanning og idrett som anvender CRT. Målet er å bidra til analytiske verktøy og faglig språk som gjør det mulig å snakke om rasisme.