Browsing NLA Brage by Title
Now showing items 378-397 of 448
-
Skolens arbeid med skolevegring. En undersøkelse blant rådgivere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Skolefravær og frafall har de siste årene fått stor oppmerksomhet i media og blant forskere. Skoler og PPT rapporterer om økt skolefravær blant barn og unge, dette gjelder særlig skolevegring. Barn og unge er samfunnets ... -
Skulen som lærande organisasjon : kompetanseutvikling og systemretta arbeid
(Master thesis, 2009-07-10) -
Slavenes lidelser i Peters første brev : eksegese av 1 Pet 2,18-25
(Master thesis, 2014-08-27)Hoveddelen av denne avhandlingen er en eksegese av 1 Pet 2,18-25 som er en formaning med begrunnelser til kristne slaver om å utholde i uforskyldte lidelser under sine herrer. I 1 Pet er lidelse et viktig motiv (f.eks. ... -
Sosial kompetanse : drøfting av skolens styringsdokumenter i lys av teoretiske perspektiver
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å studere hva som kjennetegner begrepet sosial kompetanse, og å kunne gi en begrepsdefinisjon. Vi hadde som målsetting å finne ut av hva de ulike styringsdokumentene til ... -
Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse
(Master thesis, 2015-03-09)Forskningsspørsmål: Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike skolefritidsordninger? I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som pedagogisk ... -
Spesialundervisning. Intensjonen, prinsipper, føringer og praksis
(Master thesis, 2022)I denne masteravhandlingen har jeg sett nærmere på spesialundervisning som fenomen og belyst det fra en normativ og en deskriptiv side. Formålet var å få økt kunnskap om spesialundervisning. Prosjektet har vært todelt. I ... -
Sports participation, body appreciation and life satisfaction in Norwegian adolescents: A moderated mediation analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Språkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeid
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å ... -
Språket som verktøy til samhandling : en kvalitativ undersøkelse om pedagogers erfaringer med Karlstadmodellen - en språktreningsmodell for barn med språkvansker
(Master thesis, 2013-11-04)Sammendrag I arbeidet med denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvilke erfaringer pedagoger har ved bruk av Karlstadmodellen i språktrening for barn med språkvansker. Dette er gjort ved å foreta en kvalitativ ... -
Språkspor i byen. Formidling av språk og stad som immateriell kulturarv
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Spørsmål som initierer til matematisk samtale. En kvalitativ studie som undersøker hvilke type spørsmål lærere stiller som initierer til matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er et sentralt begrep i læreplanen i matematikk. Kommunikasjon er et viktig verktøy for klasserommet og kan være avgjørende for læringsutbyttet til elevene. Vi ønsker dermed å sette søkelys på læreres ... -
Stillasbygging i klasserommet: en nøkkel til god matematisk problemløsning?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket vi å få større innsikt i et utvalg læreres erfaringer med både problemløsning og stillasbygging i matematikkundervisning på ungdomsskolen. På bakgrunn av dette utformet vi forskningsspørsmålene: ... -
Strategic Management in Finnish and Norwegian Government Agencies
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The purpose of this article is to analyse the design and implementation of strategic planning and performance management in governmental agencies in two Nordic countries, Finland and Norway. Nordic countries are an interesting ... -
A study on the journalism code of ethics in the iranian media
(Master thesis, 2021)Since the early 20s, journalism was approved as a profession, and a set of norms, ethical values, and quality standards were defined for journalistic practice. As discussed by Day (2005) to build trust, and improve the ... -
Subjektivering som motsvar til radikalisering : en kvalitativ studie av tre menneskers subjektive erfaringer og refleksjoner, sett i en krysskulturell kontekst
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan arbeidet med subjektiverende inkludering i skolen kan hindre radikalisering, sett i en krysskulturell kontekst. Jeg fremmer derfor tre norske kvinner sine subjektive erfaringer ... -
Særskilt språkopplæring : hva mener lærere i grunnleggende norsk i Stavanger kommune om dagens praksis overfor minoritetsspråklige elever?
(Master thesis, 2016-08-16)Bakgrunn og problemstilling: Økende innvandring gjør at opplæring av minoritetsspråklige elever er et svært aktuelt tema, men det er også et tema som er kontroversielt i den offentlige debatten. Opplæringsloven (1998) ... -
Takt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansatte
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg ... -
Technical and Economic Performance of Alternative Feeds in Dairy and Pig Production
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A major cost component in livestock production is feed, which suggests improved feed efficiency as a promising strategy to improve both competitiveness and environmental sustainability. This study has investigated the ... -
Tenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsen
(Master thesis, 2015-09-22)Når en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, ...