Blar i NLA Brage på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 310
-
6-åringene i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å synliggjøre hvilke erfaringer 1.trinnslærere har med hvordan organiseringen og undervisningen på 1.trinn er tilpasset elevenes forutsetninger og behov, samt hvordan det er forenelig med skolens ... -
A breath of fresh air : a qualitative study on outdoor play and learning in Norwegian barnehage
(Master thesis, 2013-09-27) -
ADHD - fra risiko til resiliens : "Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen? : en studie basert på retrospektive intervju med unge voksne med ADHD
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og valg av tema Forskningsspørsmålet som har dannet grunnlaget for denne oppgaven er som følgende: «Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen?. I løpet av de ... -
"ADHD is at heart an educational issue (Hughes & Cooper, 2007) : en litteraturstudie av utvalgte faglige kontroverser rundt fenomenet ADHD"
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Utgangspunktet for denne studien er faglige kontroverser knyttet til fenomenet ADHD. Ved å relatere disse kontroversene til ulike forståelser og modeller av funksjonshemming, er hensikten å søke etter ... -
ADHD på etterskudd - et tilbakeblikk på skolegangen når diagnosen settes i voksen alder : en kvalitativ studie av hvordan noen personer som fikk ADHD-diagnose som voksne beskriver sine opplevelser fra skolegangen, og hvilken mening de tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevelser fra skolegangen beskrevet av personer som har fått ADHD-diagnose som voksen, og hvilken mening de selv tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring. Formålet er å bidra ... -
"Alle gjør alt" : hvordan pedagogiske ledere leder og organiserer assistenter i base- og avdelingsbarnehager : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2014-02-21)I denne studien har formålet vært å finne ut hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene i ulike barnehageformer; avdelingsbarnehager og basebarnehager. I de senere årene har norsk barnehagesektor ... -
Altertavlens teologi. Visuell kommunikasjon i historiske altertavler
(Master thesis, 2023)Med Daisy Louise Dixons Alterpieces: Artworks as Shifting Speech Acts som teoretisk rammeverk, kombinert med Panofskys ikonologiske metode, studerer jeg fire historiske altertavler. Dixon argumenterer for at kunstverk under ... -
Analoge lærere i en digital tid : en studie av bakgrunn til og arbeidssituasjonen for lærere "med under middels" digital kompetanse
(Master thesis, 2015-04-07)Formål Målet med arbeidet var å få en forståelse for bakgrunn og arbeidssituasjon til lærere med under middels digital kompetanse. Hvorfor mente disse at de hadde lav kompetanse og hvordan de opplevde de dette? Metode For ... -
Analyse av utvalgte tekstoppgaver i to valgte matematikklærebøker på 5. trinn. Tekstoppgavenes potensial i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 startet gradvis innføringen av den nye læreplanen, LK20. Som et resultat av innføringen, ble blant annet nye lærebøker i matematikk produsert. Målet med denne studien har dermed vært å se om et spesifikt utvalg ... -
An analysis of media framing of women in politics: Media coverage of the female presidential candidates in the 2019 elections in Nigeria
(Master thesis, 2023)This study aimed to critically assess how the coverage and framing of women in politics by the Nigerian media influenced women’s participation in politics, specifically during the 2019 elections. Grounded in the agenda-setting ... -
Anerkjennelse i et krysskulturelt perspektiv : en kvalitativ studie av fem kurdiske unge voksnes erfaringer av anerkjennelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om krysskultur og anerkjennelse i det norske samfunnet, og utgjør en del av Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Intensjonen er å løfte frem fem ... -
Antropologien hos St. Efraim Syrerens skapelses- og paradisteologi
(Master thesis, 2009-06-09) -
Asymmetri i den pedagogiske relasjonen : uttrykk, dilemma og konsekvensar
(Master thesis, 2013-11-07)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet ”Asymmetri i den pedagogiske relasjonen”. I studien min freister eg å vise korleis fenomenet asymmetri kjem til uttrykk gjennom eit utval lærarar sine refleksjonar. Uttrykk ... -
"Å faktisk se de i øynene og se at de(t) er noe(n)" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av betydningen av den pedagogiske relasjonen som utgangspunkt for samtale, handling og refleksjon over handling i det spontane møtet mellom lærer og elev i skolen
(Master thesis, 2013-10-23)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen i pedagogikk, med vekt på spesialpedagogikk, er ikkeplanlagte samtaler mellom elev og lærer på mellomtrinnet, og pedagogiske dilemma som kan komme til syne i slike samtaler. ... -
"Å leita etter det gode i barnet" : dilemma når lærevanskar møter kompetansemål
(Master thesis, 2013-10-09)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet «dilemma som kan oppstå når barn med lærevanskar møter kompetansemål og karaktervurdering i ungdomsskulen». I mitt arbeid har eg freista å få fram det som kan opplevast som ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
"Åja, men det er ikke vanskelig!" En kvalitativ studie av tre matematikklærere i begynneropplæringen sine erfaringer med kommunikasjon i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i begynneropplæring matematikk handler om hvordan tre matematikklærere kan legge til rette for kommunikasjon i flerspråklige klasserom. Oppgaven beskriver lærernes oppfatninger rundt begrepet ...