Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 41-57 av 57
-
Pedagogikkfaget i allmennlærerutdanningen : en analyse av forarbeider i perioden 1888-2009
(Master thesis, 2012-10-11) -
Pedagogisk skjønn i møte med barn med utfordrende atferd : barnehagelæreres erfaringer med utfordrende atferd og betydning av pedagogisk skjønn
(Master thesis, 2015-09-11)Forskningsspørsmål Hvilken betydning kan pedagogisk skjønn ha i møte med barn med utfordrende atferd? Underspørsmål: Hva karakteriserer og forstår barnehagelærere som utfordrende atferd? Hva mener barnehagelærere at ... -
Relasjonsledelse : en studie av lederes erfaringer med Jan Spurkelands relasjonsledelse
(Master thesis, 2013-02-11) -
"De sier de ikke vil, og jeg kan ikke tvinge dem!" : den pedagogiske relasjonen i barnehagen, de voksnes væremåte
(Master thesis, 2012-05-24) -
Sosial kompetanse : drøfting av skolens styringsdokumenter i lys av teoretiske perspektiver
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å studere hva som kjennetegner begrepet sosial kompetanse, og å kunne gi en begrepsdefinisjon. Vi hadde som målsetting å finne ut av hva de ulike styringsdokumentene til ... -
Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse
(Master thesis, 2015-03-09)Forskningsspørsmål: Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike skolefritidsordninger? I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som pedagogisk ... -
Språket som verktøy til samhandling : en kvalitativ undersøkelse om pedagogers erfaringer med Karlstadmodellen - en språktreningsmodell for barn med språkvansker
(Master thesis, 2013-11-04)Sammendrag I arbeidet med denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvilke erfaringer pedagoger har ved bruk av Karlstadmodellen i språktrening for barn med språkvansker. Dette er gjort ved å foreta en kvalitativ ... -
Særskilt språkopplæring : hva mener lærere i grunnleggende norsk i Stavanger kommune om dagens praksis overfor minoritetsspråklige elever?
(Master thesis, 2016-08-16)Bakgrunn og problemstilling: Økende innvandring gjør at opplæring av minoritetsspråklige elever er et svært aktuelt tema, men det er også et tema som er kontroversielt i den offentlige debatten. Opplæringsloven (1998) ... -
Tenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsen
(Master thesis, 2015-09-22)Når en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, ... -
To streker under spørsmålet : spørsmålets potensial i kristen trosopplæring for tweens
(Master thesis, 2015-01-09)Formålet med denne studien har vært å bidra til økt kompetanse blant ledere i kristen trosopplæring for 10-13 åringer (tweens) gjennom å gi dem et mer bevisst forhold til spørsmålenes muligheter og utfordringer. Konkret ... -
To what extent does Uganda's education system support the teaching of fine art in secondary schools?
(Master thesis, 2013-07-03)Abstract This research seeks to find out how art as a subject is treated in Ugandan secondary schools, what attention the government and schools give to art as a subject and the students’ views about art, why they hold ... -
"Veiledning av nyutdannede lærere"
(Master thesis, 2013-11-19)SAMMENDRAG Frafall av lærere i skolen er ikke et ukjent fenomen, og ifølge Utdanningsforbundet slutter omkring en tredjedel av lærerne i løpet av de første tre til fem årene i yrket. Det kan føre til lærermangel i skolen ... -
Verdibasert ledelse og etnisk mangfold : en kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2013-10-09)Tittel: Verdibasert ledelse og etnisk mangfold: En kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst Tema/hensikt: Ulike kulturelle og historiske kontekster ... -
"Vi vet at det ligger der, men vi vil ikke at det skal være der, så da lukker vi øynene for den biten der ..." : en kvalitativ undersøkelse om hvordan barnehagelærer erfarer det å være trygge tilknytningspersoner for barn som er utsatt for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015-09-16)I Norge går de fleste barn i barnehagen. Dette setter de ansatte i en viktig posisjon når det gjelder å oppdage og avdekke omsorgssvikt og å være trygge tilknytningspersoner for barna. I avhandlingen presenteres fem ... -
Å skynde seg sakte : en tematisk analyse av hvordan pedagogiske ledere opplever å fremme trygg tilknytning for ettåringer i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-29)Bakgrunn og formål: I dag er det mer vanlig enn uvanlig at barn begynner i barnehagen når de er ett år. I henhold til lov om barnehager har barn som er født innen 31. august rett på barnehageplass i påfølgende barnehageår ... -
Åvære mor i møte med to kulturer : en kvalitativ studie av et utvalg somaliske mødres opplevelse og refleksjon over sentrale oppdragelsesspørsmål
(Master thesis, 2016-01-12)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan det er for en gruppe somaliske flyktninger å oppdra sine barn i Norge. En påtvunget migrasjon kan i seg selv være en stor belastning for et menneske å bære, samtidig skal mødrene ...