Browsing Mastergradsoppgaver - Pedagogikk by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Now showing items 21-40 of 57
-
Forstå meg : en analyse av sentrale utfordringer i fellesskolens spesialundervisning i et salutogenetisk perspektiv
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med min forskning har vært å undersøke hva et utvalg dokumenter og forskningsarbeider anser som sentrale utfordringer i spesialundervisningen, og analysere funnene i et salutogenetisk perspektiv. Jeg har ønsket å ... -
Hvordan kan skolen legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring?
(Master thesis, 2014-11-25)Denne oppgaven handler om hvordan skolen kan legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring. Hvordan skolen kan hjelpe foreldre/foresatte1 til å bidra mer i elevens skolearbeid/ læringsarbeid2 ... -
Hørselshemma elevar og matematisk problemløysing : på kva område kan Singaporemodellen bidra til å utvikle elevane si kompetanse på dette feltet?
(Master thesis, 2013-10-23)SAMANDRAG Problemstillinga i denne oppgåva er: «Elevar med hørselshemming i arbeid med problemløysingsoppgåver i matematikk; på kva måte ville ei heuristisk tilnærming etter modell frå Singapore kunne bidra til å utvikle ... -
Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier
(Master thesis, 2016-06-29)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg ... -
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ... -
Interkulturell rollelek i barnehagen : en empirisk studie av fem pedagogiske lederes forståelse av rollelek i den flerkulturelle barnehage
(Master thesis, 2014-12-11)Dette er en masteroppgave i pedagogikk, utarbeidet av Marion Oen (oenmarion@gmail.com) høsten 2014. Avhandlingen er en empirisk studie av hvordan fem pedagogiske ledere forstår rolleleken i egen flerkulturelle barnehage. ... -
Intern uformell kommunikasjon og skolelederen
(Master thesis, 2015-09-23)Dette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen ... -
Joint education provision : a relief or challenge to quality education services in Uganda : a study in Buganda region
(Master thesis, 2013-08-15)The National constitution of Uganda clearly underscores the fact that education is a right of every Ugandan. The same document also stipulates the role of the Government and other stakeholders in providing education. It ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Literacy og integrering : språkopplæring for minoritetsspråklege vaksne med liten skulebakgrunn i lys av kritisk pedagogikk
(Master thesis, 2014-11-25)Oppgåva omhandlar språkopplæring for vaksne innvandrarar med særleg fokus mot deltakarar med liten skulebakgrunn frå heimlandet. Språklæring er i dag framheva som eit viktig integreringspolitisk verkemiddel. Integrering ... -
Med utgangspunkt i barnet : en kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-09)SAMMENDRAG Tittel Med utgangspunkt i barnet. En kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen. Formål med forskningsarbeidet og problemstilling Med denne masteravhandlingen har jeg ønsket å bidra til ... -
"Min pappa måtte være en hemmelighet" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av hemmelighetens betydning for barn med psykisk syke foreldre - med utgangspunkt i tre unge voksnes barndomsopplevelser
(Master thesis, 2016-01-12)Jeg ønsket å skrive en oppgave om hvordan det opplevdes å vokse opp med en mamma eller pappa som har en psykisk lidelse. Mitt møte med psykisk sykdom startet med en hemmelighet som ble meg betrodd, og hemmelighet som fenomen ... -
Minoritetsspråklige elever i Norge og Skottland : en komparativ studie av skolerelaterte forklaringer til at prestasjonsgapet mellom minoritetsspråklige elever og majoritetsspråklige elever i lesing på landets hovedspråk er større i Norge enn i Skottland
(Master thesis, 2014-01-29)Sammendrag Tittel: Minoritetsspråklige elever i Norge og Skottland- en komparativ studie av mulige skolerelaterte forklaringer til at minoritetsspråklige elever presterer bedre i Skottland enn i Norge i lesing på landets ... -
Motivasjon i skolen : en kvalitativ studie av hva rektor tenker om lærernes motivasjon
(Master thesis, 2015-09-16)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan rektorene i den videregående skolen tenker om lærernes motivasjon og i hvilken grad de er opptatt av å motivere lærerne for arbeidet de skal gjø ... -
Om refleksjon i sykepleierstudenters praksisstudier
(Master thesis, 2013-10-23)SAMMENDRAG Temaet i denne masteravhandlingen er refleksjon og reflekterende veiledning i sykepleierstudenters praksisstudier. Praksisveiledere har en sentral rolle i veiledning av studentene. Studentene er i sin første ... -
Omsorg i den pedagogiske relasjonen : en kvalitativ studie av noen situasjoner i barnehagen der sentrale dilemma ved omsorg kommer til uttrykk
(Master thesis, 2013-11-27)Sammendrag Jeg har i denne oppgaven satt fenomenet omsorg på agendaen, og jeg har med den Kontinentale pedagogiske tradisjonen som pedagogisk-filosofisk fundament og en hermeneutisk fenomenologisk intensjon, stilt spørsmålet ... -
PALS - Positiv atferd og støttende læringsmiljø i skolen : førebyggjande for risikoutsette barn?
(Master thesis, 2013-11-19)Samandrag Formål og problemstilling: Formålet med forskingsarbeidet er å undersøke om det er forskjell på skular som gjennomfører tiltak etter PALS-programmet og skular som har andre tilnærmingsmåtar til åtferdsvanskar i ...