Mastergradsoppgaver - Pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 154
-
Anerkjennelse i et krysskulturelt perspektiv : en kvalitativ studie av fem kurdiske unge voksnes erfaringer av anerkjennelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om krysskultur og anerkjennelse i det norske samfunnet, og utgjør en del av Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Intensjonen er å løfte frem fem ... -
Når regler ikke er tilstrekkelig : en kvalitativ studie av læreres forståelse av sitt profesjonelle skjønn
(Master thesis, 2018)Som yrkesutøver må man i hverdagen foreta en rekke beslutninger. Regler vil her være nyttig, men ikke alltid tilstrekkelig til å løse alle problemer. Læreryrket har historisk sett blitt omtalt som en semiprofesjon grunnet ... -
Hvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? : en kvalitativ studie av tre læreres tanker om læreren som beskyttende faktor for risikoutsatte elever
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Barn og unge bruker store deler av sin hverdag på skolen sammen med både medelever og lærere. På denne sosiale arenaen møter læreren elever med forskjellig bakgrunn, levevilkår og personligheter, og ... -
"Grensesetting i barnehagen : en kvalitativ studie med tematisk analyse av pedagogiske lederes forståelse av grensesetting i barnehagen
(Master thesis, 2018)Formålet med forskningsarbeidet Denne studien retter et søkelys mot en praksis som stort sett tas for gitt i arbeidet med barn. Grensesetting anses som både naturlig og nødvendig. Dette forskningsarbeidet retter et kritisk ... -
Psykisk helse blant elever i et rådgiverperspektiv
(Master thesis, 2018)Bakgrunn for oppgaven Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvilken innvirkning prestasjonspress kan ha på elevers psykiske helse i et samfunn som i større grad enn tidligere setter krav og forventninger til de unge. ... -
En kvalitativ undersøkelse av fem barnehagelæreres erfaringer i bruk av programmet Grønne tanker - glade barn
(Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk, utarbeidet av Berit Helle Hatlebrekke (berit_helle@hotmail.no) våren 2018. Avhandlingen er en empirisk studie av fem barnehagelærere sine erfaringer med ... -
"PP-tjenesten i møte med minoritetselever" : en kvalitativ studie av PP-rådgiveres erfaringer med utrednings- og sakkyndighetspraksis i forhold til minoritetsspråklige elever i den videregående skole
(Master thesis, 2018)Utgangspunkt: Avhandlingen omhandler PP-tjenestens utrednings- og sakkyndighetspraksis i sitt arbeid med minoritetsspråklige elever i den videregående skole. Forskningslitteraturen viser at minoritetsspråklige elever utgjør ... -
"Det er heilt klart vi er motstraums" : ein kvalitativ studie om heimearbeidande foreldres omsorg og oppseding for sine barn
(Master thesis, 2015)I dagens moderne samfunn har familiens rolle og posisjon endra seg markant. Barnehagen har fått ein sentral plass i familien, der nærare 80% av landets eittåringar går i barnehage. Den politiske semja omkring barnehagen ... -
"Dei slit jo litt med språket, men det går greitt på kjøkenet" : mat- og helselærarar og -studentar si forståing av arbeidet med inkludering av alla elevar i faget i den fleirkulturelle skulen
(Master thesis, 2017)Formålet med oppgåva er å setje søkelys på mat og helse som eit viktig fag i skulen, samt bidra med kunnskap om korleis mat og helselærarar og lærarstudentar arbeider med inkludering av alle elevar i den fleirkulturelle ... -
Når kjærlighet og profesjonalitet møtes... : kjærlighetens uttrykk, dilemma og utfordringer i møte med pedagogisk praksis
(Master thesis, 2017)Kjærlighet er et fenomen vi alle har et forhold til på ulikt vis, den kommer til utrykk på ulike måter i livene våre på godt og vondt. Kjærlighet kan være konkret gjennom en berøring eller klem, men er også uendelig komplekst ... -
Fremtidens skole i et pedagogisk spenningsfelt : en analyse av Meld. St. 28 (2015-2016)
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen er en dokumentanalytisk studie av Regjeringen Solbergs innledende ar-beid med fornyelsen av læreplanverket. Mer konkret består studien av en dyptgående analyse av Meld. St. 28 (2015-2016) – en stortingsmelding ... -
"Hvis den blir brukt på riktig måte, er den et viktig verktøy" : en kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelser for og erfaringer med fredagstesten i grunnskolen
(Master thesis, 2017)Hovedtema i denne masteravhandlingen er vurdering i skolen, mer spesifikt fredagstesten eller ukesluttprøven som er en vurderingsform som tilsynelatende har vært fremtredende de siste årene. Fredagstesten er en form for ... -
En studie av danning og indoktrinering slik dette kommer til uttrykk i nyreligiøse bevegelser der unge menneskers identitet og selvforståelse blir forsøkt påvirket
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen vårsemesteret 2013. Hensikten med å skrive denne oppgaven er å gjøre rede for hvordan danning og indoktrinering kan forstås i pedagogikkfaget og å vise hvordan ... -
En kvalitativ studie av elever sin opplevelse av medvirkning i undervisningen
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å bevisstgjøre meg selv på hvordan jeg tilrettelegger for og bruker elevenes medvirkning i undervisningen. For å få innblikk i elevenes opplevelse av medvirkning har jeg ... -
"Jeg kan jo aldri gjøre opp igjen for det, for jeg var sikkert med å lage et helvete for henne. Det ser jeg jo i ettertid" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av tre pedagogers opplevelse av og refleksjon over egen mobbing da de var barn
(Master thesis, 2017)Forskningsspørsmålene for masteroppgaven er: Hva er mobbing og hva forteller pedagoger som selv har mobbet andre som barn om sine opplevelser? Hvilke pedagogiske dilemma aktualiseres i en fenomenologisk fortolkning av ... -
Den pedagogiske relasjonen og ansvar i denne relasjonen i barnevernsinstitusjoner : en kvalitativ innholdsanalyse av dokumenter som omhandler barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2017)Barnevernet er regulert av lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100 (Barnevernloven, 1992). Barnevernet har i oppgave å sørge for at alle barn i Norge får en trygg og god start på livet. De som ikke får dette hjemme ... -
Krysskultur og tilhørighet : en kvalitativ studie av tre unge menneskers opplevelse av tilhørighet i en krysskulturell oppvekst
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen omhandler krysskultur og tilhørighet, og utgjør en del av mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Hensikten er å løfte frem noen unge menneskers ... -
"Det er mye i det generelle som kan brukes i det spesielle" : PP-rådgiveres tanker om minoritetsspråklige grunnskoleelever som henvises til PP-tjenesten
(Master thesis, 2017)Avhandlingen omhandler temaet minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning. Per. 1. januar 2016 bodde det 1 127 400 barn under 18 år i Norge. 36 % av disse er barn og unge med innvandrebakgrunn (Statistisk ... -
Jeg følte at jeg prøvde, men resultatene kom aldri : en kvalitativ studie basert på fem unge personer med ADHD sine erfaringer og opplevelser fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring.
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke opplevelser og erfaringer personer med ADHD har fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring. Tidligere forskning sier at barn med ADHD ... -
En skole for hvem? : et kritisk blikk på fremtidens skole
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å kartlegge og kategoriserer ulike forståelser som omhandler elevers kompetanseutvikling i Ludvigsen-utvalgets del- og hovedutredning, for deretter å problematisere disse. Utgangspunktet ...