Browsing Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) by Title
Now showing items 5-24 of 63
-
Danningens takt i skolen. Hvordan kan pedagogisk takt bidra til elevens danning?
(Master thesis, 2023)Jeg har gjennom denne litteraturstudien vist hvordan pedagogisk takt er et begrep som dekker lærerens pedagogiske og eksistensielle oppgave i møtet med barn og unge. Gjennom å trene på pedagogisk takt kan læreren hele tiden ... -
Debatt som verktøy i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres bruk av debatt som en undervisningsmetode i samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere jobber med debatt, og hvordan de bruker det som en undervisningsmetode. Jeg ønsker å undersøke hvorfor de bruker debatt, hvilke metoder de bruker ... -
Demokratiopplæringen i samfunnsfag og det aktive demokratiske medborgerskapet. En kvalitativ studie av samfunnsfaglærerers tanker og perspektiver rundt hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen i samfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et aktivt demokratisk medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke tanker og perspektiver har samfunnsfaglærere på hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen isamfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et ... -
"Denne fasen er jo nesten viktigere enn selve prosjektet, tenker jeg" En kvalitativ studie med tre norsklæreres erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen i 3.-4.klasse
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilke erfaringer tre norsklærere har med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.- 4. klasse. Valg av tema henger tett sammen med setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om, som er et ... -
"Det er som om de har levd flere liv". En kvalitativ studie av norsklæreresbruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne
(Master thesis, 2023)Hva er norsklæreres erfaringer med bruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne på barneskolen? I denne masteroppgaven blir dette spørsmålet utforsket gjennom bruk av kvalitativ metode i form av et ... -
Digitale hjelpemidler i arbeidet med leseforståelse for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er digitale hjelpemidler i arbeider med leseforståelse for minoritetsspråklige elever. Fokuset i denne oppgaven blir primært på lærere som underviser i 4.-7.trinn, i ordinære klasser. ... -
Drama som metode i KRLE-faget. Om utforsking av religiøse fortellinger, med henblikk på Exodusfortellingen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i grunnskolen - især innen KRLE-faget, men også andre lærere med interesse for bruk av drama som metode i ulike fag. Den overordnede ... -
Dysleksi og matematikk. En kvalitativ studie om elever med dysleksi og deres tilnærming til tekstoppgaver i matematikk.
(Master thesis, 2023)Masterprosjektets formål har vært å utforske hvilke strategier og opplevelser elever med dysleksi har knyttet til tekstoppgaver i matematikk. Prosjektets forskningsspørsmål er: Hvilke strategier benytter tre elever med ... -
Ekskursjoner i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres vurderinger og refleksjoner om arbeidsmåten
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har som formål å utforske refleksjoner hos et utvalg lærere i deres syn på ekskursjoner. Hensikten med undersøkelsen er å få innsikt i læreres vurderinger når det gjelder ekskursjoner som arbeidsmåte i ... -
Elevers tankesett i møte med krevende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke elevers tankesett og dets kjennetegn i møte med krevende matematikk oppgaver. Dataen er hentet inn i tre trinn. Først en spørreundersøkelse for å kartlegge fire elevers tankesett. ... -
En kvalitativ tekstanalyse av hvordan islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen - med læreboken 'Store spørsmål 5-7' og tv-serien 'Jakten på den perfekte tro' som case
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan religionen islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen med læreboken ‘Store spørsmål 5-7’ og tv-serien ‘Jakten på den perfekte tro’ som case. Selv om religion fremstilles ... -
En observasjonsstudie av medialisering i KRLE-klasserommet. Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9. og 10. trinn?
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser til at medialisering av religion oppstår i klasserommet. I denne oppgaven er formålet mitt å få en dypere forståelse av hvilke praksiser som kommer til uttrykk i KRLE-undervisning hvor medias ... -
Feil i oversettelser til og fra verbale representasjoner
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie som ser på hvilke feil gjør i oversettelser til og fra verbale representasjoner i temaet lineære funksjoner, og fokuserer i stor grad på verbale representasjoner som fremstiller en virkelighetsnær ... -
Forebyggende arbeid mot rasisme
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt med å finne ut hvordan skoleledelsen ved bergensskoler beskriver arbeidet sitt mot og med rasisme og diskriminering. I oppgaven legges det til grunn at skolen er en viktig arena rundt ... -
Funksjonell skriving hos tidlige skrivere. En tilnærming som sikrer skriveglede og tilpasset skriveopplæring?
(Master thesis, 2023)Med bakgrunn i praksis i skolebegynneropplæringa både gjennom utdanning og som vikarlærer, har jeg blitt opptatt av motivasjonens betydning for læring. Forskning og teori gir i stort bred støtte til at leseopplæring og ... -
Geometrisk tenkning i møte med læreverk. En kvantitativ innholdsanalyse av forklaringer og oppgaver fra et digitalt læreverk i matematikk tilpasset 9. trinn.
(Master thesis, 2023)Geometri er et fagområde med mange muligheter til å tilpasse opplæringen for elever på ulike nivå av forståelse i matematikk. Denne studien tar utgangspunkt i van Hieles teori om geometrisk tenkning. Med teorien som ... -
"Han sa jeg skal gjøre hva jeg vil. Hva skal jeg gjøre?" En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer med rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvordan erfarer ungdomsskoleelever på 9.trinn rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst?». Bakgrunnen for studien er knyttet til ... -
Historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn. Erindrende, diagnostiserende og anticiperende historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med oppgaven er å se om lærebøkene i samfunnsfag for 9.trinn operasjonaliserer de tre tidsdimensjonene, og eventuelt hvordan den erindrende, diagnostiserende og anticiperende funksjonen kommer til synet i teksten, ... -
"Hva er førsteklasselærerens praksis i arbeid med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad begrunner de dette arbeidet opp mot forebygging av lesevansker?"
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre førsteklasselæreres praksis i arbeidet med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad de begrunner denne praksisen opp mot forebygging av lesevansker. ... -
"Hvilke erfaringer har samfunnsfaglærere med opplæring i diskusjoner?"
(Master thesis, 2023)Dagens skole er preget av en dialogisk tilnærming til undervisningen, i motsetning til den tidligere tradisjonelle undervisningen hvor pugging og gjentakelse av stoff stod sentralt. Det er nå et sosiokulturelt perspektiv ...