Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 63
-
"Jeg var litt....kjempe, kjempe redd. Ja, og...for at noen skulle være rasistiske mot meg, og håret mitt og sånt. Fordi jeg hadde sånt. Jeg har krøllete hår, derfor er jeg redd for å gå til klassen". En kvalitativ studie av læreres- og mellomtrinnselevers opplevelser av sosial tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan lærere inkluderer og legger til rette for nyankomne elever i overgangen fra innføringsklasse til det ordinære opplæringstilbudet. Oppgaven har et spesielt fokus på ivaretagelsen ... -
Språkbruk og matematisk korrekthet. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers språkbruk i kooperative samarbeid
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning, samt læreplan for matematikk, legger stor vekt på viktigheten av å kunne uttrykke seg på en faglig og presis måte, og hvordan dette henger sammen med forståelse. Formålet med masterstudiet har vært å ... -
"Om elevane blir enige om å vere uenige, og likevel fungera i lag, det er jo kjempebra, det er jo det som er eit demokrati". Ein kvalitativ casestudie av læraren og elevane sine erfaringar knytt til dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa.
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga: «Korleis erfarer læraren og elevane i ei ungdomsskuleklasse dialogbasert demokratiundervisning som eit bidrag til den demokratiske opplæringa?». Eg besvarer ... -
Hvilke tilnærminger til undervisning har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med kildekritikk? En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres undervisning om kildekritikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvilke tilnærminger har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med undervisning om kildekritikk? Problemstillingen bygger på at kritisk tenkning ... -
Kritisk tenkning i demokratiundervisning. En kvalitativ studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår kritisk tenkning og hvordan det implementeres i deres demokratiundervisning
(Master thesis, 2023)Ved implementeringen av LK20 har kritisk tenkning blitt tildelt en sentral rolle. Både i form av et eget delkapittel i overordnet del, samt som et eget kjerneelement i samfunnsfag. I læreplanen står det at kritisk tenkning ... -
Danningens takt i skolen. Hvordan kan pedagogisk takt bidra til elevens danning?
(Master thesis, 2023)Jeg har gjennom denne litteraturstudien vist hvordan pedagogisk takt er et begrep som dekker lærerens pedagogiske og eksistensielle oppgave i møtet med barn og unge. Gjennom å trene på pedagogisk takt kan læreren hele tiden ... -
Mangfoldskompetanse i KRLE. En analyse av begrepet mangfoldskompetanse i læreplanen i KRLE i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, og hvilke føringer begrepet legger for undervisningen.
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen kom begrepet mangfoldskompetanse inn i læreplanverket. I læreplanen i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 heter det at faget skal bidra til elevene ... -
"Det er som om de har levd flere liv". En kvalitativ studie av norsklæreresbruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne
(Master thesis, 2023)Hva er norsklæreres erfaringer med bruk av skjønnlitteratur for utvikling av elevenes empatiske evne på barneskolen? I denne masteroppgaven blir dette spørsmålet utforsket gjennom bruk av kvalitativ metode i form av et ... -
Geometrisk tenkning i møte med læreverk. En kvantitativ innholdsanalyse av forklaringer og oppgaver fra et digitalt læreverk i matematikk tilpasset 9. trinn.
(Master thesis, 2023)Geometri er et fagområde med mange muligheter til å tilpasse opplæringen for elever på ulike nivå av forståelse i matematikk. Denne studien tar utgangspunkt i van Hieles teori om geometrisk tenkning. Med teorien som ... -
Debatt som verktøy i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres bruk av debatt som en undervisningsmetode i samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere jobber med debatt, og hvordan de bruker det som en undervisningsmetode. Jeg ønsker å undersøke hvorfor de bruker debatt, hvilke metoder de bruker ... -
Hvordan blir katolsk kristendom fremstilt i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på tenkningen rundt sakramenter og helgener
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteravhandlingen er å se på hvordan katolsk kristendom fremstilles i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på sakramenter og helgener. I oppgaven analyseres to ulike læreverk: Vi i verden ... -
Programmering i matematikkundervisning. Intervju med tre lærere om matematisk kompetanse gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Abstract: This master's thesis focuses on mathematical competence and programming in mathematics education at the secondary school level. There have been ongoing discussions and arguments regarding the introduction of ... -
Masteroppgave om elevrådsarbeid. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer knyttet til elevrådsarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvilke erfaringer har elever med elevrådet som en arena for demokratiopplæring i skolen?». Bakgrunnen for denne studien er knyttet til Kunnskapsløftet ... -
Pedagogisk takt i møte med det uforutsette
(Master thesis, 2023)Pedagogisk takt er et begrep som få lærere har hørt om, men som alle likevel møter i praksis i møte med barn. Det å ivareta barn i skolen kan kanskje sees på som en selvfølge, men er det egentlig det? Mange har gjort forsøk ... -
Hvordan kan virtuell virkelighet brukes i religionsundervisningen på mellomtrinnet, med særlig henblikk på ekskursjon?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan virtuell virkelighet (VR) kan brukes i KRLE-undervisningen på mellomtrinnet, med særlig fokus på ekskursjon. Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie som henter inspirasjon fra ... -
Stillasbygging i klasserommet: en nøkkel til god matematisk problemløsning?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket vi å få større innsikt i et utvalg læreres erfaringer med både problemløsning og stillasbygging i matematikkundervisning på ungdomsskolen. På bakgrunn av dette utformet vi forskningsspørsmålene: ... -
"Åja, men det er ikke vanskelig!" En kvalitativ studie av tre matematikklærere i begynneropplæringen sine erfaringer med kommunikasjon i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i begynneropplæring matematikk handler om hvordan tre matematikklærere kan legge til rette for kommunikasjon i flerspråklige klasserom. Oppgaven beskriver lærernes oppfatninger rundt begrepet ... -
Funksjonell skriving hos tidlige skrivere. En tilnærming som sikrer skriveglede og tilpasset skriveopplæring?
(Master thesis, 2023)Med bakgrunn i praksis i skolebegynneropplæringa både gjennom utdanning og som vikarlærer, har jeg blitt opptatt av motivasjonens betydning for læring. Forskning og teori gir i stort bred støtte til at leseopplæring og ... -
Barneskolelæreres erfaringer med "Digital skolehverdag" i Bærum kommune. Fordeler, utfordringer og veien videre
(Master thesis, 2023)Med denne masteroppgaven tar jeg sikte på å utforske digitalisering i skolen, med utgangspunkt i lærernes erfaringer med innføring av digitale verktøy i undervisningen. Den økende innføring av digitale verktøy i utdanningen ... -
Relasjonen mellom læreren og elever med skolefravær. En kvalitativ studie om ungdomsskolelærere sine erfaringer
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven (1998, §2-1) står det at alle barn i Norge har rett og plikt til skolegang.Skolefravær har blitt en økende problematikk, og denne utviklingen har skapt bekymring hos blant annet lærere og foreldre. Det ...