Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU): Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 63
-
Å bygge hus på småstein - læreres forståelse av muntlige ferdigheter i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Abstract: The goal of this study was to explore the issue: How do teachers understand and use verbal skills in samfunnsfag?1 The assignment is structured to provide the reader with insight into relevant documents, theories, ... -
Matematisk forståelse i naturfaglig kontekst. En kvalitativ studie av 10.-trinnselevers matematiske kompetanse i møte med grafiske fremstillinger av virkelige data i naturfagsbøker.
(Master thesis, 2023)Elever kan få innsikt i vitenskapelig tankegang, utvikle kritisk tankegang og forstå samfunnsproblemer, gjennom å studere statistiske grafer. Formålet med masteroppgaven var å få innsikt i hvordan elever møtte statistiske ... -
Dysleksi og matematikk. En kvalitativ studie om elever med dysleksi og deres tilnærming til tekstoppgaver i matematikk.
(Master thesis, 2023)Masterprosjektets formål har vært å utforske hvilke strategier og opplevelser elever med dysleksi har knyttet til tekstoppgaver i matematikk. Prosjektets forskningsspørsmål er: Hvilke strategier benytter tre elever med ... -
Ekskursjoner i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres vurderinger og refleksjoner om arbeidsmåten
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har som formål å utforske refleksjoner hos et utvalg lærere i deres syn på ekskursjoner. Hensikten med undersøkelsen er å få innsikt i læreres vurderinger når det gjelder ekskursjoner som arbeidsmåte i ... -
Hvordan kan bruk av repetitive digitale verktøy påvirke elevers læringsutbytte og opplevelse av læring?
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker hvordan bruk av repetitive digitale verktøy påvirker elevers læringsutbytte og opplevelse av læring. Vi lever i et dynamisk digitalt samfunn, som er i stadig utvikling. De stadige digitale ... -
Læreplanens spenningsfylte fremstilling av bærekraftundervisningen En undersøkelse av læreplanens intensjoner og læreres erfaringer.
(Master thesis, 2022)Formålet for denne fagdidaktiske masteroppgaven er å undersøke hvordan arbeidet mot en bærekraftig utvikling foregår og oppleves av lærere i skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i ... -
Lufthavets dissidenter. En undersøkelse av elevers forståelse/misforståelse av klima, ozonlag og andre miljøutfordringer
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne oppgaven var å avdekke vanlige misforståelser elever har om klima/global oppvarming, ozonlag og andre miljøutfordringer og hvor de har lært om disse tema. Teorikapittelet består av en gjennomgang ... -
Utviklingstraumatisert ungdom - en intervjustudie om tilrettelegging i skolen
(Master thesis, 2022)Det overordnede tema for denne masteravhandlingen er traumatiserte barn og unge i skolen. Jobberfaring i en av skolens samarbeidspartnere har gjort at jeg har fått særlig interesse for tema, og med denne bakgrunn ønsker ... -
Analyse av utvalgte tekstoppgaver i to valgte matematikklærebøker på 5. trinn. Tekstoppgavenes potensial i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 startet gradvis innføringen av den nye læreplanen, LK20. Som et resultat av innføringen, ble blant annet nye lærebøker i matematikk produsert. Målet med denne studien har dermed vært å se om et spesifikt utvalg ... -
Omvendt undervisning i lys av dybdelæring. Presentert gjennom Blooms reviderte taksonomi
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og praktisering av undervisningsformen omvendt undervisning sett i lys av dybdelæring. Koblingen mellom fenomenene blir presentert gjennom de kognitive nivåene av Blooms ... -
"Han sa jeg skal gjøre hva jeg vil. Hva skal jeg gjøre?" En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer med rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvordan erfarer ungdomsskoleelever på 9.trinn rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst?». Bakgrunnen for studien er knyttet til ... -
"Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i i samfunnsfaget?" En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer og vurderinger av digitale spill i samfunnsfaget.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruk av digitale spill i samfunnsfagundervisningen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i ... -
Skolens arbeid med skolevegring. En undersøkelse blant rådgivere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Skolefravær og frafall har de siste årene fått stor oppmerksomhet i media og blant forskere. Skoler og PPT rapporterer om økt skolefravær blant barn og unge, dette gjelder særlig skolevegring. Barn og unge er samfunnets ... -
"Men tro meg, man kan få lyst til å droppe det altså, selv om det ikke blir riktig det heller" En kvalitativ studie av fire samfunnsfagslærere sine erfaringer med inkludering i flerkulturelle klasserom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere med å legge til rette for inkludering av minoritetselever og kulturelt mangfold i undervisningen?». Bakgrunnen ... -
Drama som metode i KRLE-faget. Om utforsking av religiøse fortellinger, med henblikk på Exodusfortellingen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven henvender seg til lærerutdannere, lærerstudenter og lærere i grunnskolen - især innen KRLE-faget, men også andre lærere med interesse for bruk av drama som metode i ulike fag. Den overordnede ... -
Trøst i litteraturen, litteraturen som trøst. Om Maria Parrs romaner og biblioterapi i klasserommet
(Master thesis, 2022)Kan bøker trøste og gjøre leseren bedre i stand til selv å trøste? I denne masteroppgaven utforsker vi dette spørsmålet gjennom arbeid med Vaffelhjarte (2005), Tonje Glimmerdal (2009) og Keeperen og havet (2017), som alle ... -
En kvalitativ tekstanalyse av hvordan islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen - med læreboken 'Store spørsmål 5-7' og tv-serien 'Jakten på den perfekte tro' som case
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan religionen islam fremstilles i KRLE-faget og i populærkulturen med læreboken ‘Store spørsmål 5-7’ og tv-serien ‘Jakten på den perfekte tro’ som case. Selv om religion fremstilles ... -
Elevers tankesett i møte med krevende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke elevers tankesett og dets kjennetegn i møte med krevende matematikk oppgaver. Dataen er hentet inn i tre trinn. Først en spørreundersøkelse for å kartlegge fire elevers tankesett. ... -
"Denne fasen er jo nesten viktigere enn selve prosjektet, tenker jeg" En kvalitativ studie med tre norsklæreres erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen i 3.-4.klasse
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilke erfaringer tre norsklærere har med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.- 4. klasse. Valg av tema henger tett sammen med setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om, som er et ... -
En observasjonsstudie av medialisering i KRLE-klasserommet. Hvordan blir medias fremstilling av religion, med vekt på islam, presentert, diskutert og snakket om i KRLE-undervisningen for 9. og 10. trinn?
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser til at medialisering av religion oppstår i klasserommet. I denne oppgaven er formålet mitt å få en dypere forståelse av hvilke praksiser som kommer til uttrykk i KRLE-undervisning hvor medias ...