Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnutsen, Mathilde Tunestveit
dc.date.accessioned2023-01-02T11:25:28Z
dc.date.available2023-01-02T11:25:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040269
dc.description.abstractUtforsking i matematikk har fått et økt fokus med den nye læreplanen LK20. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere forstår utforsking i matematikk, og på hvilken måte de benytter dette i sin matematikkundervisning på mellomtrinnet. Forskningsprosjektet består av en kvalitativ studie, med utgangspunkt i en fenomenologisk til-nærming. Empirien i undersøkelsen er basert på fem lærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet. For å få innblikk i lærerens erfaringer og tanker har empirien blitt samlet inn gjennom semistrukturerte intervju, der lærernes erfaringer og opplevelser har dannet grunnlaget for prosjektet. Resultatene viser at lærerne har en tilnærmet lik forståelse av hva utforsking i matematikk er. Mine funn viser at lærerne er enige i at utforsking i matematikk går ut på at elevene skal prøve selv, at lærer ikke skal gi dem løsningsmetodene med en gang, at elevene skal kommunisere sammen om egne tanker, og se sammenhenger innad og på tvers av matematikken. Lærerne er positive til å gjennomføre utforsking i matematikkundervisningen, men det kommer også frem noen utfordringer knyttet til tid, oppgavevalg og lærerkompetanse. Lærers kompetanse får et viktig fokus knyttet til lærers påvirkning av undervisningen, og kompetansehevning vektlegges. Hvordan de ønsker å benytte seg av utforsking i matematikkundervisning foreligger det ulike tanker om. Utforsking i matematikk benyttes både i tverrfaglige prosjekt, og i den daglige matematikkundervisningen. I den daglige matematikkundervisningen er det enighet i at det gjerne benyttes i starten av undervisningen, gjerne ved å introdusere en oppgave med høye kognitive krav. Slike oppgaver kjennetegnes ved at det er rom for elever på alle nivåer til å arbeide med oppgaven på sitt nivå, samtidig som det er flere løsninger og løsningsmetoder. Ut fra resultatene viser forskningen at informantene mener utforsking i matematikk er en viktig del av matematikkundervisningen, og bør brukes mer tid på i undervisningen fremover. Abstract: The research project consists of a qualitative study, based on a phenomenological approach. The empirical data in the survey is based on five teachers who teach mathematics at the inter-mediate level. To gain insight into the teacher's experiences and thoughts, the empirical data has been collected through a semi-structured interview, where the teachers' experiences have formed the basis for the project. The results show that teachers have an almost equal understanding of what exploration in mathematics is. My findings show that teachers agree that exploration in mathematics means that students should try for themselves, that teachers should not give them the solution meth-ods right away, that students should communicate together about their own thoughts, and see connections within and across mathematics. The teachers are positive about conducting exploration in mathematics teaching, but there are also some challenges related to time, choice of tasks and teacher competence. The teacher's competence is given an important focus in connection with the teacher's influence on the teaching, and competence development is emphasized. There are different ideas about how they want to use exploration in mathematics teaching. Exploration in mathematics is used both in interdisciplinary projects and in the daily mathematics teaching. In the daily mathe-matics teaching, there is agreement that it is often used at the beginning of the teaching, often by introducing a task with high cognitive requirements. These tasks are characterized by the fact that there is room for students at all levels to work on the assignment at their own level, at the same time as there are several solutions and solution methods. Based on the results, the research shows that the informants believe that exploration in mathematics is an important part of mathematics teaching, and more time should be spent on teaching it in the future.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleUtforsking i matematikk. En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer på mellomtrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber80en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel