Utviklingstraumatisert ungdom - en intervjustudie om tilrettelegging i skolen
Abstract
Det overordnede tema for denne masteravhandlingen er traumatiserte barn og unge i skolen. Jobberfaring i en av skolens samarbeidspartnere har gjort at jeg har fått særlig interesse for tema, og med denne bakgrunn ønsker jeg å se nærmere på dette i skolen. Tilrettelegging for barn og unge med særlige behov er et viktig tema i skolen, da dette fremmer deres læring og utvikling. Hovedfokuset er å se på hvordan læreren kan tilrettelegge for utviklingstraumatisert ungdom i skolen. Denne gruppen elever har levd under belastende forhold som fører til at de har særlig behov for trygghet og omsorg i skolehverdagen. Med riktig omsorg vil disse elevene kunne lære og utvikles emosjonelt, sosialt og faglig. Lærerens pedagogiske ansvar innebærer å tilrettelegge for eleven. Problemstillingen for denne avhandlingen er som følgende:
«Hvordan tilrettelegge for ungdom med utviklingstraumer i skolen?».
Tilnærmingen til feltet er gjennom et hermeneutisk og abduktivt forskningssyn, hvor innhenting av empiri foregår gjennom den kvalitative forskningsmetoden semi-strukturert intervju. Informantene er skolens samarbeidspartnere i den pedagogisk psykologiske tjenesten (PP-tjenesten), da disse har nyttig erfaring og kunnskap om hvordan tema skal håndteres i skolen. Analyse av data foregår gjennom tematisk analyse inspirert av Braun og Clarke (2006).
Analysen viste at de fire begrepene: trygghet, forutsigbarhet, mestring og relasjon er vesentlig å ha med seg inn i tilretteleggingen for disse ungdommene. Funn sett opp mot pedagogisk og psykologisk teori bekrefter dette. I tillegg vektlegges forutsigbarhet i vesentlig større grad hos informantene enn i teorien. Da skolen kan oppleves som en utrygg arena for disse elevene, blir trolig behovet for forutsigbarhet større. Flere spesifikke tiltak vektlegges også, hvor det blant annet er særlig vesentlig å se eleven og dens personlighet.
Abstract:
The superior theme of this master's thesis is traumatized children at school. Experience due to work has made me particularly interested in the topic and based on that I want to look more closely at this in school. Facilitation for children and young people with special needs is an important theme in school as this improves their learning and development. The main focus is to look at how the teacher can facilitate developmentally traumatized youth in school. This group of pupils has lived in burdensome conditions which leads to them having a special need for security and care in everyday school life. With the right kind of care, these children will be able to learn and develop emotional, social and academic. The teacher's pedagogical responsibility is to facilitate for the pupil. The research question for this dissertation is as follows:
"How to facilitate for youth with developmental trauma in school?".
My approach to the field is through a hermeneutic and abductive research view where the collection of empirical data takes place through the qualitative research method semi-structured interview. My informants are the school's collaboration partners in the Psychological Counselling Service (PPT), who have useful experience and knowledge of how the topic should be taken care of in school. Analysis of data that take place through thematic analysis inspired by Braun and Clarke (2006).
The analysis emerged that the four concepts: security, predictability, coping and relationship are essential to include in the facilitation for these pupils. Findings set against pedagogical and psychological theory confirm this. Predictability is emphasized to a greater extent by the informants than in theory. This could be due to the fact that the school can be perceived as an unsafe place for these pupils, which means that the need for predictability in this arena becomes greater. Several specific measures are also emphasized, where it is particularly important to see the student and its personality.