Browsing NLA Brage by Title
Now showing items 193-212 of 447
-
Hvordan kan bruk av repetitive digitale verktøy påvirke elevers læringsutbytte og opplevelse av læring?
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker hvordan bruk av repetitive digitale verktøy påvirker elevers læringsutbytte og opplevelse av læring. Vi lever i et dynamisk digitalt samfunn, som er i stadig utvikling. De stadige digitale ... -
Hvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? : en kvalitativ studie av tre læreres tanker om læreren som beskyttende faktor for risikoutsatte elever
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Barn og unge bruker store deler av sin hverdag på skolen sammen med både medelever og lærere. På denne sosiale arenaen møter læreren elever med forskjellig bakgrunn, levevilkår og personligheter, og ... -
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
(Master thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier? Metode: Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur ... -
Hvordan kan skolen legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring?
(Master thesis, 2014-11-25)Denne oppgaven handler om hvordan skolen kan legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring. Hvordan skolen kan hjelpe foreldre/foresatte1 til å bidra mer i elevens skolearbeid/ læringsarbeid2 ... -
Hvordan kan virtuell virkelighet brukes i religionsundervisningen på mellomtrinnet, med særlig henblikk på ekskursjon?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan virtuell virkelighet (VR) kan brukes i KRLE-undervisningen på mellomtrinnet, med særlig fokus på ekskursjon. Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie som henter inspirasjon fra ... -
Hvordan opplever jenter med Asperger-syndrom ungdomsskolen?
(Master thesis, 2019)Temaet for dette masterstudiet er jenter med Asperger-syndrom (AS) sin opplevelse av ungdomsskolen og hvordan lærere kan tilrettelegge for dem på skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvordan opplevdes opplæringssituasjonen ... -
Hørselshemma elevar og matematisk problemløysing : på kva område kan Singaporemodellen bidra til å utvikle elevane si kompetanse på dette feltet?
(Master thesis, 2013-10-23)SAMANDRAG Problemstillinga i denne oppgåva er: «Elevar med hørselshemming i arbeid med problemløysingsoppgåver i matematikk; på kva måte ville ei heuristisk tilnærming etter modell frå Singapore kunne bidra til å utvikle ... -
Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier
(Master thesis, 2016-06-29)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg ... -
"I believe in video!" An Interpretative Phenomenological Analysis of Video as an Educational Resource
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
I møte med rådgiver fra et foreldreperspektiv : et kvalitativt forskningsprosjekt om foreldre til barn diagnostisert med barneautisme, og deres erfaringer i møte med rådgiver og rådgivningsprosessen
(Master thesis, 2021)Tidligere studier og forskningsrapporter viser til hvordan barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og deres familie opplever varierende kvalitet av velferdsstatens ivaretagelse og hjelpetilbud. Prosjektets formål ... -
"Ikke så mye bla, bla, bla ... Det var mer fakta" En kvalitativt studie av barneskoleelevers utøvelse av kritisk literacy i møte med multiple tekster
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å undersøke om og hvordan elever i sjette klasse utøver kritisk literacy i møte med tre ulike tekster fra internett som alle omhandlet samme tema. Jeg har følgende problemstilling: om og i så ... -
Impact of Improper Storage of ChAdOx1-S (AstraZeneca) Vaccine on Its Efficacy and Safety
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individual and social explanatory models provide different frameworks for teachers’ practice. This study addresses how teachers’ understanding of inclusion and challenging behaviors affects their work with an inclusive ... -
Increased gaming during COVID-19 predicts physical inactivity among youth in Norway a two-wave longitudinal cohort study
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ...