Blar i NLA Høgskolen på emneord "pedagogikk"
Viser treff 61-80 av 135
-
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
(Master thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier? Metode: Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur ... -
Hvordan opplever jenter med Asperger-syndrom ungdomsskolen?
(Master thesis, 2019)Temaet for dette masterstudiet er jenter med Asperger-syndrom (AS) sin opplevelse av ungdomsskolen og hvordan lærere kan tilrettelegge for dem på skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvordan opplevdes opplæringssituasjonen ... -
Hørselshemma elevar og matematisk problemløysing : på kva område kan Singaporemodellen bidra til å utvikle elevane si kompetanse på dette feltet?
(Master thesis, 2013-10-23)SAMANDRAG Problemstillinga i denne oppgåva er: «Elevar med hørselshemming i arbeid med problemløysingsoppgåver i matematikk; på kva måte ville ei heuristisk tilnærming etter modell frå Singapore kunne bidra til å utvikle ... -
Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier
(Master thesis, 2016-06-29)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg ... -
I møte med rådgiver fra et foreldreperspektiv : et kvalitativt forskningsprosjekt om foreldre til barn diagnostisert med barneautisme, og deres erfaringer i møte med rådgiver og rådgivningsprosessen
(Master thesis, 2021)Tidligere studier og forskningsrapporter viser til hvordan barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og deres familie opplever varierende kvalitet av velferdsstatens ivaretagelse og hjelpetilbud. Prosjektets formål ... -
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ... -
Inkluderingsdilemma i barnehagen : en kvalitativ studie knyttet til fem pedagogiske lederes forståelse av inkludering og deres opplevelser av inkluderingsdilemma i barnehagen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål I Norge i dag, lever vi i et samfunn som vektlegger velferd, likeverd, sosial utjevning og felles kultur (NOU 2009:18), noe som også kommer til syne i nasjonale føringer og styringsdokument for barnehage. ... -
Interkulturell rollelek i barnehagen : en empirisk studie av fem pedagogiske lederes forståelse av rollelek i den flerkulturelle barnehage
(Master thesis, 2014-12-11)Dette er en masteroppgave i pedagogikk, utarbeidet av Marion Oen (oenmarion@gmail.com) høsten 2014. Avhandlingen er en empirisk studie av hvordan fem pedagogiske ledere forstår rolleleken i egen flerkulturelle barnehage. ... -
Intern uformell kommunikasjon og skolelederen
(Master thesis, 2015-09-23)Dette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen ... -
Jeg følte at jeg prøvde, men resultatene kom aldri : en kvalitativ studie basert på fem unge personer med ADHD sine erfaringer og opplevelser fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring.
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke opplevelser og erfaringer personer med ADHD har fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring. Tidligere forskning sier at barn med ADHD ... -
"Jeg har jo alltid visst at jeg var litt annerledes, at jeg ofte reagerte på ting på en annerledes måte" : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i unge voksnes opplevelse av egen (høy)sensitivitet som barn i pedagogiske situasjoner.
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven startet med en undring og nysgjerrighet knyttet til menneskers opplevelse av egen sensitivitet. Hvilken sammenheng er det mellom menneskers selvopplevelse og det som i dag kalles (høy)sensitivitet? (Aron ... -
"Jeg kan jo aldri gjøre opp igjen for det, for jeg var sikkert med å lage et helvete for henne. Det ser jeg jo i ettertid" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av tre pedagogers opplevelse av og refleksjon over egen mobbing da de var barn
(Master thesis, 2017)Forskningsspørsmålene for masteroppgaven er: Hva er mobbing og hva forteller pedagoger som selv har mobbet andre som barn om sine opplevelser? Hvilke pedagogiske dilemma aktualiseres i en fenomenologisk fortolkning av ... -
Joint education provision : a relief or challenge to quality education services in Uganda : a study in Buganda region
(Master thesis, 2013-08-15)The National constitution of Uganda clearly underscores the fact that education is a right of every Ugandan. The same document also stipulates the role of the Government and other stakeholders in providing education. It ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
Krysskultur og tilhørighet : en kvalitativ studie av tre unge menneskers opplevelse av tilhørighet i en krysskulturell oppvekst
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen omhandler krysskultur og tilhørighet, og utgjør en del av mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Hensikten er å løfte frem noen unge menneskers ... -
Kunstnerisk skaping og pedagogisk praksis, har de noen sammenheng med hverandre? : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie av fenomenet "å skape" og av forholdet mellom skaping og pedagogisk praksis, basert på tre kunstneres refleksjon over egen skapende virksomhet.
(Master thesis, 2018)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i august 2018. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven ... -
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole : forståelser og erfaringer med inkludering og spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole. Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan rektor og spesialpedagogiske koordinator ved ulike skoler forstår inkludering ...