Browsing Mastergradsoppgaver - Pedagogikk by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 61-80 of 80
-
Pedagogiske muligheter og utfordringer ved fleksible skolebygg
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven tar for seg temaet muligheter og utfordringer ved fleksible arealer. Studien tar for seg følgende problemstilling: «Pedagogiske muligheter og utfordringer ved fleksible skolebygg». ... -
"PP-tjenesten i møte med minoritetselever" : en kvalitativ studie av PP-rådgiveres erfaringer med utrednings- og sakkyndighetspraksis i forhold til minoritetsspråklige elever i den videregående skole
(Master thesis, 2018)Utgangspunkt: Avhandlingen omhandler PP-tjenestens utrednings- og sakkyndighetspraksis i sitt arbeid med minoritetsspråklige elever i den videregående skole. Forskningslitteraturen viser at minoritetsspråklige elever utgjør ... -
PP-tjenesten og systemarbeid i skolen : "Hvilke tanker har PP-rådgivere om egne muligheter for å kunne drive systemarbeid i skolen?"
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er PP-tjenesten og systemarbeid i skolen. Det har i de senere år blitt rettet et økt fokus mot pedagogisk- psykologisk tjeneste, og hvordan tjenesten best mulig kan bistå skolen i det ... -
Psykisk helse blant elever i et rådgiverperspektiv
(Master thesis, 2018)Bakgrunn for oppgaven Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvilken innvirkning prestasjonspress kan ha på elevers psykiske helse i et samfunn som i større grad enn tidligere setter krav og forventninger til de unge. ... -
Psykisk helse i skolen : en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med implementering av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2021)Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk er nytt fra høsten 2020 med innføringen av ny nasjonal læreplan, LK20. Denne studien handler om hvordan lærere i norsk ungdomsskole jobber med å implementere det nye ... -
Relasjonen voksen - barn og helsefremmende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2023)Temaet i studien er betydningen av relasjonen voksen - barn og helsefremmende i barnehagen. Fokus i problemstillingen er i tillegg å høre barnehagelæreres erfaringer med disse temaene. Innunder temaet relasjoner blir noen ... -
Relasjonsbygging i praksis og tanke : eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgåva Med denne oppgåva har eg hatt eit ynskje om å sjå på korleis lærarar samhandlar med elevane sine i skulekvardagen og korleis dei bygger relasjonar i praksis. Eg ynskjer og å høyre kva lærarane som ... -
"Se meg - før jeg slår" : en kvalitativ studie om personalets relasjonskompetanse i møte med barnehagebarn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet: Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan barnehagepersonalet tar i bruk sin relasjonskompetanse i møte med barn som viser utfordrende atferd. De relasjonelle møtene ... -
Ser du meg? Bryr du deg? Kjærlighet i profesjonelle pedagogiske relasjoner
(Master thesis, 2022)Få lærere vil være uenige i at det er viktig å se elevene og bry seg om dem. Alle lærere i norske skoler er også forpliktet på verdiene omsorg og nestekjærlighet gjennom læreplanverket. Men hvordan kan og bør disse verdiene ... -
Skolehund som spesialpedagogisk ressurs : en kvalitativ studie om hvordan hundeassistert pedagogikk for elever med ADHD kan forstås i et inkluderingsperspektiv.
(Master thesis, 2022)Hundeassistert pedagogikk er et forskningsfelt i stadig utvikling, og studier viser at hunder kan bidra som unike læringsressurser for elever i pedagogisk sammenheng. Hunder har blant annet vist å kunne være betydelig ... -
Skolelederes rolle i arbeid med konflikter i personalgruppen
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet «Skolelederes rolle i konfliktarbeid i personalgruppen». Studien har følgende problemstilling: «Hvordan forstår skoleledere sin rolle i konfliktarbeid i personalgruppen?». Jeg ... -
Spesialundervisning. Intensjonen, prinsipper, føringer og praksis
(Master thesis, 2022)I denne masteravhandlingen har jeg sett nærmere på spesialundervisning som fenomen og belyst det fra en normativ og en deskriptiv side. Formålet var å få økt kunnskap om spesialundervisning. Prosjektet har vært todelt. I ... -
Subjektivering som motsvar til radikalisering : en kvalitativ studie av tre menneskers subjektive erfaringer og refleksjoner, sett i en krysskulturell kontekst
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan arbeidet med subjektiverende inkludering i skolen kan hindre radikalisering, sett i en krysskulturell kontekst. Jeg fremmer derfor tre norske kvinner sine subjektive erfaringer ... -
Takt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansatte
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg ... -
TIOBA/EIBI- foreldres opplevelse av stress og mestring : en kvalitativ studie av hvordan TIOBA/EIBI påvirker foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse sin opplevelse av stress og mestring
(Master thesis, 2019)Å få et barn med autismespekterforstyrrelse (ASD) kan medføre en rekke vansker for foreldre og familien rundt, uavhengig av alvorlighetsgraden av autisme (Pottie og Ingram, 2008, s. 855). Forskning indikerer at denne ... -
Ungdommer i skolen i et prestasjonssamfunn : en kvalitativ studie av fire elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgaven Formålet med denne oppgaven var at jeg ønsket å undersøke om det stadig omtalte prestasjonspresset påvirker ungdom og hvordan dette preger deres hverdag. Masteroppgaven vil ha hovedvekt på ungdommenes ... -
De usynlige elevene i grunnskolen : en kvalitativ undersøkelse av innagerende adferd og anerkjennelse i grunnskolen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne undersøkelsen er elever med innagerende adferd og anerkjennelse i ungdomstrinnet. Problemstillingen som danner grunnlaget for studien, er: Hvordan kan lærere tilrettelegge og anerkjenne elever med innagerende ... -
"Vi er blitt flinkere, men det går jo på at vi kjenner han litt mer" : hvilke profesjonelle dilemma erfarer en pedagogisk leder i møte med barn med atferdsvansker? : sett med vekt på rammeplanen og danning
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet Alle barn blir født med unike egenskaper og hvordan de blir møtt av verden vil være med å danne og forme de for resten av livet. Noen barn utfordrer sine omgivelser mer enn andre og får ... -
Videregående opplæring for ungdom under omsorg av barnevernet - ungdommenes egne erfaringer
(Master thesis, 2019)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å få tak i hvilken opplevelse og erfaring ungdommer under omsorg av barnevernet har om oppfølging og gjennomføring av videregående opplæring. Da jeg startet arbeidet med å ... -
Voksnes makt i barns liv : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i et utvalg barns opplevelser av å være i en asymmetrisk relasjon med voksne.
(Master thesis, 2019)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på ledelse ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i juni 2019. I denne masteravhandlingen ser jeg nærmere på det asymmetriske ...