Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på tittel
Viser treff 80-99 av 154
-
Jeg følte at jeg prøvde, men resultatene kom aldri : en kvalitativ studie basert på fem unge personer med ADHD sine erfaringer og opplevelser fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring.
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke opplevelser og erfaringer personer med ADHD har fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring. Tidligere forskning sier at barn med ADHD ... -
"Jeg har jo alltid visst at jeg var litt annerledes, at jeg ofte reagerte på ting på en annerledes måte" : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i unge voksnes opplevelse av egen (høy)sensitivitet som barn i pedagogiske situasjoner.
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven startet med en undring og nysgjerrighet knyttet til menneskers opplevelse av egen sensitivitet. Hvilken sammenheng er det mellom menneskers selvopplevelse og det som i dag kalles (høy)sensitivitet? (Aron ... -
"Jeg kan jo aldri gjøre opp igjen for det, for jeg var sikkert med å lage et helvete for henne. Det ser jeg jo i ettertid" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av tre pedagogers opplevelse av og refleksjon over egen mobbing da de var barn
(Master thesis, 2017)Forskningsspørsmålene for masteroppgaven er: Hva er mobbing og hva forteller pedagoger som selv har mobbet andre som barn om sine opplevelser? Hvilke pedagogiske dilemma aktualiseres i en fenomenologisk fortolkning av ... -
Joint education provision : a relief or challenge to quality education services in Uganda : a study in Buganda region
(Master thesis, 2013-08-15)The National constitution of Uganda clearly underscores the fact that education is a right of every Ugandan. The same document also stipulates the role of the Government and other stakeholders in providing education. It ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
Kartlegging av matematikkvansker i skolen. En kvalitativ studie av skolens kartleggingspraksis av matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Denne studien har tittelen Kartlegging av matematikkvansker i skolen. En kvalitativ studie av skolens kartleggingspraksis av matematikkvansker. Formålet med studien har vært å sette søkelyset på kartleggingspraksisen av ... -
Krysskultur og tilhørighet : en kvalitativ studie av tre unge menneskers opplevelse av tilhørighet i en krysskulturell oppvekst
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen omhandler krysskultur og tilhørighet, og utgjør en del av mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Hensikten er å løfte frem noen unge menneskers ... -
Kunstnerisk skaping og pedagogisk praksis, har de noen sammenheng med hverandre? : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie av fenomenet "å skape" og av forholdet mellom skaping og pedagogisk praksis, basert på tre kunstneres refleksjon over egen skapende virksomhet.
(Master thesis, 2018)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i august 2018. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven ... -
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole : forståelser og erfaringer med inkludering og spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole. Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan rektor og spesialpedagogiske koordinator ved ulike skoler forstår inkludering ... -
Lek og sosial læring i skolen
(Master thesis, 2022)Tema for denne avhandlingen er lek og sosial læring i skolen. Hovedformålet med prosjektet har vært å finne ut mer om hvordan lek kan bidra til sosial læring for de yngste elevene i skolen. Det har også vært av interesse ... -
Literacy og integrering : språkopplæring for minoritetsspråklege vaksne med liten skulebakgrunn i lys av kritisk pedagogikk
(Master thesis, 2014-11-25)Oppgåva omhandlar språkopplæring for vaksne innvandrarar med særleg fokus mot deltakarar med liten skulebakgrunn frå heimlandet. Språklæring er i dag framheva som eit viktig integreringspolitisk verkemiddel. Integrering ... -
Livsmestring i barnehagen
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å se nærmere på begrepet livsmestring som i løpet av de seneste år, har kommet inn også i barnehagen. Dette er et begrep jeg fant utfordrende å få en fullstendig forståelse av og med tanke på ... -
Loven i holdning og handling. For barnas trygghet og trivsel
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har blitt til på bakgrunn av eget engasjement og erfaring. I 2020 ble det vedtatt en endring i barnehageloven der det ble tilført et nytt kapittel knyttet til det psykososiale miljøet i barnehagen. Loven ... -
"Læreren visket ut stemmen min, sakte men sikkert" : en kvalitativ undersøkelse om hvordan elever beskriver sitt møte med lærere de opplever krenker og mobber dem
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masterstudien er hvordan elever opplever å bli krenket og mobbet av lærere. Fokuset er hvordan disse opplevelsene kan påvirke dem, både når de går på skolen og i ettertid. Mitt forskningsspørsmål har vært: ... -
"Man må jobbe veldig systematisk. Det er hardt arbeid å lære et nytt språk!" : avdelingslederes forståelser for organisering av flerspråklige elevers opplæringstilbud
(Master thesis, 2022)Tittel: «Man må jobbe veldig systematisk. Det er hardt arbeid å lære et nytt språk!» - Avdelingslederes forståelser for organisering av flerspråklige elevers opplæringstilbud. Utgangspunkt: Masteroppgaven omhandler tema ... -
Med utgangspunkt i barnet : en kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-09)SAMMENDRAG Tittel Med utgangspunkt i barnet. En kvalitativ undersøkelse om skriftspråkstimulering i barnehagen. Formål med forskningsarbeidet og problemstilling Med denne masteravhandlingen har jeg ønsket å bidra til ... -
Mellomlederes støtte til lærere
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg undersøkt hvordan mellomlederne i skolen utøver støtte til lærere. Bakgrunnen er at Melding til Stortinget nr.6 (2019-2020) peker på at skoleledere skal gi støtte og veiledning til ... -
"Min pappa måtte være en hemmelighet" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av hemmelighetens betydning for barn med psykisk syke foreldre - med utgangspunkt i tre unge voksnes barndomsopplevelser
(Master thesis, 2016-01-12)Jeg ønsket å skrive en oppgave om hvordan det opplevdes å vokse opp med en mamma eller pappa som har en psykisk lidelse. Mitt møte med psykisk sykdom startet med en hemmelighet som ble meg betrodd, og hemmelighet som fenomen ...