Blar i NLA Brage på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 143
-
6-åringene i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å synliggjøre hvilke erfaringer 1.trinnslærere har med hvordan organiseringen og undervisningen på 1.trinn er tilpasset elevenes forutsetninger og behov, samt hvordan det er forenelig med skolens ... -
ADHD - fra risiko til resiliens : "Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen? : en studie basert på retrospektive intervju med unge voksne med ADHD
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og valg av tema Forskningsspørsmålet som har dannet grunnlaget for denne oppgaven er som følgende: «Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen?. I løpet av de ... -
"ADHD is at heart an educational issue (Hughes & Cooper, 2007) : en litteraturstudie av utvalgte faglige kontroverser rundt fenomenet ADHD"
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Utgangspunktet for denne studien er faglige kontroverser knyttet til fenomenet ADHD. Ved å relatere disse kontroversene til ulike forståelser og modeller av funksjonshemming, er hensikten å søke etter ... -
ADHD på etterskudd - et tilbakeblikk på skolegangen når diagnosen settes i voksen alder : en kvalitativ studie av hvordan noen personer som fikk ADHD-diagnose som voksne beskriver sine opplevelser fra skolegangen, og hvilken mening de tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevelser fra skolegangen beskrevet av personer som har fått ADHD-diagnose som voksen, og hvilken mening de selv tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring. Formålet er å bidra ... -
Analyse av utvalgte tekstoppgaver i to valgte matematikklærebøker på 5. trinn. Tekstoppgavenes potensial i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 startet gradvis innføringen av den nye læreplanen, LK20. Som et resultat av innføringen, ble blant annet nye lærebøker i matematikk produsert. Målet med denne studien har dermed vært å se om et spesifikt utvalg ... -
Anerkjennelse i et krysskulturelt perspektiv : en kvalitativ studie av fem kurdiske unge voksnes erfaringer av anerkjennelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om krysskultur og anerkjennelse i det norske samfunnet, og utgjør en del av Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Intensjonen er å løfte frem fem ... -
"Åja, men det er ikke vanskelig!" En kvalitativ studie av tre matematikklærere i begynneropplæringen sine erfaringer med kommunikasjon i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i begynneropplæring matematikk handler om hvordan tre matematikklærere kan legge til rette for kommunikasjon i flerspråklige klasserom. Oppgaven beskriver lærernes oppfatninger rundt begrepet ... -
"Barn si stemme og barn si deltaking i spesialpedagogisk forskning" : ei empirisk studie av doktoravhandlingar (PhD) ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) i perioden 2010-2020
(Master thesis, 2021)The main theme of this thesis is research on previous research in the field of special education. It is a qualitative document analysis of doctoral dissertations published by the Department of Special Needs Education (ISP) ... -
Barnehagelærerens handlingsrom : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av handlingsrommet i sin profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2019)Formålet med studien Gjennom denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få økt kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan barnehagelærere opplever sitt ... -
Barnehagelærerens opplevelse av sin relasjon til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å bidra til større oppmerksomhet rundt den voksnes opplevelse av arbeid med barn, her spesielt barn med utagerende atferd. Den voksne opplevelse av en relasjon kan påvirke barnet, voksen-barn ... -
Barneskolelæreres erfaringer med "Digital skolehverdag" i Bærum kommune. Fordeler, utfordringer og veien videre
(Master thesis, 2023)Med denne masteroppgaven tar jeg sikte på å utforske digitalisering i skolen, med utgangspunkt i lærernes erfaringer med innføring av digitale verktøy i undervisningen. Den økende innføring av digitale verktøy i utdanningen ... -
Blir det tilpasset nok? En kvalitativ studie av læreres erfaringer fra å tilpasse opplæringen til minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres erfaringer og opplevelser i sitt arbeid med en flerkulturell klasse. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hvordan de ... -
"Dannelse gjennom kommunikasjon i sosiale medeier" : en litteraturstudie av hvordan kommunikasjonen som foregår i sosiale medier påvirker dannelsebegrepet
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningen har vært å se om den kommunikasjonen vi har fått gjennom sosiale medier, kan være med på å endre måten vi oppfatter dannelsebegrepet på. Dette er en problemstilling som er svært relevant i ... -
Danningens takt i skolen. Hvordan kan pedagogisk takt bidra til elevens danning?
(Master thesis, 2023)Jeg har gjennom denne litteraturstudien vist hvordan pedagogisk takt er et begrep som dekker lærerens pedagogiske og eksistensielle oppgave i møtet med barn og unge. Gjennom å trene på pedagogisk takt kan læreren hele tiden ... -
Debatt som verktøy i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres bruk av debatt som en undervisningsmetode i samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere jobber med debatt, og hvordan de bruker det som en undervisningsmetode. Jeg ønsker å undersøke hvorfor de bruker debatt, hvilke metoder de bruker ... -
"Dei slit jo litt med språket, men det går greitt på kjøkenet" : mat- og helselærarar og -studentar si forståing av arbeidet med inkludering av alla elevar i faget i den fleirkulturelle skulen
(Master thesis, 2017)Formålet med oppgåva er å setje søkelys på mat og helse som eit viktig fag i skulen, samt bidra med kunnskap om korleis mat og helselærarar og lærarstudentar arbeider med inkludering av alle elevar i den fleirkulturelle ... -
Demokratiopplæringen i samfunnsfag og det aktive demokratiske medborgerskapet. En kvalitativ studie av samfunnsfaglærerers tanker og perspektiver rundt hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen i samfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et aktivt demokratisk medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: «Hvilke tanker og perspektiver har samfunnsfaglærere på hva som skal vektlegges i demokratiopplæringen isamfunnsfag for at elever skal kunne utvikle et ... -
Den pedagogiske relasjonen og ansvar i denne relasjonen i barnevernsinstitusjoner : en kvalitativ innholdsanalyse av dokumenter som omhandler barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2017)Barnevernet er regulert av lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100 (Barnevernloven, 1992). Barnevernet har i oppgave å sørge for at alle barn i Norge får en trygg og god start på livet. De som ikke får dette hjemme ... -
Den pedagogiske relasjonens varige kvaliteter : en litteraturstudie om den pedagogiske relasjon til elever med komplekse traumer.
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hva som skiller en pedagogisk relasjon fra andre relasjoner og hvilken betydning en pedagogisk relasjon kan ha for barn med komplekse traumer. Oppgaven er en ... -
"Denne fasen er jo nesten viktigere enn selve prosjektet, tenker jeg" En kvalitativ studie med tre norsklæreres erfaringer om motivasjon i førskrivingsfasen i 3.-4.klasse
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilke erfaringer tre norsklærere har med å motivere elevene i førskrivingsfasen i 3.- 4. klasse. Valg av tema henger tett sammen med setningen Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om, som er et ...