Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på tittel
Viser treff 49-68 av 154
-
Det er normalt å være annerledes : en utforskning av fenomenet annerledeshet knyttet til en kvalitativ studie av en gruppe barns opplevelse av annerledeshet i pedagogiske situasjoner
(Master thesis, 2013-10-18)Sammendrag Som mennesker er vi alle annerledes enn vår neste. Det er med andre ord normalt å være annerledes. Jeg har i denne avhandlingen søkt å forstå fenomenet annerledeshet som et eksistensielt fenomen som kommer ... -
Erfaring og education : et studium av tekster av John Dewey og Hans Georg Gadamer
(Master thesis, 2012-10-11) -
Et litteraturstudie i pedagogikk med vekt på hva læring hos den enkelte deltaker i team i lærende organisasjoner har å si for teamet og den lærende organisasjonens utvikling
(Master thesis, 2014-04-09)Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved NLA Høgskolen i Bergen. Masteravhandlingen omhandler hva læring hos deltakerne i team som arbeider i lærende organisasjoner har å si for teamets og organisasjonens ... -
Foreldres opplevelse av egen mestring i kommunikasjon med sin hørselshemmede ungdom
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan foreldre erfarer egen mestring i interaksjon med sin hørselshemmede ungdom i hjemmesituasjonen. Studien baserer seg på fire kvalitative samtaleintervjuer hvor ... -
Forstå meg : en analyse av sentrale utfordringer i fellesskolens spesialundervisning i et salutogenetisk perspektiv
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med min forskning har vært å undersøke hva et utvalg dokumenter og forskningsarbeider anser som sentrale utfordringer i spesialundervisningen, og analysere funnene i et salutogenetisk perspektiv. Jeg har ønsket å ... -
Fra vi og de til oss! : en kvalitativ undersøkelse av foreldre, pedagogisk ledere og støttepedagoger sin opplevelse av inkludering av barn med moderat og alvorlig synssvekkelse i barnehagen
(Master thesis, 2019)Norsk barnehagesektor har gjennomgått store endringer de senere årene. Endringene tar utgangspunkt i nye statlige reformer og samfunnsmessige endringer. Stoltenberg II – regjeringen kom i Soria Moria – erklæringen med mål ... -
Fremtidens skole i et pedagogisk spenningsfelt : en analyse av Meld. St. 28 (2015-2016)
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen er en dokumentanalytisk studie av Regjeringen Solbergs innledende ar-beid med fornyelsen av læreplanverket. Mer konkret består studien av en dyptgående analyse av Meld. St. 28 (2015-2016) – en stortingsmelding ... -
Frihet : hva er frihet og hva er pedagogisk frihet? : utforskning av de to fenomenene med utgangspunkt i et utvalg pedagogisk-filosofisk litteratur, beskrivelser fra egen praksis og intervju med Jan Masschelein
(Master thesis, 2019)Som forarbeid til arbeidet med masteroppgaven leste jeg Hannah Arendt (2006), Between past and future. Det er denne boken som har inspirert meg til valg av forskningsspørsmål. Arendt foreslår en revitalisering av viktige ... -
"Grensesetting i barnehagen : en kvalitativ studie med tematisk analyse av pedagogiske lederes forståelse av grensesetting i barnehagen
(Master thesis, 2018)Formålet med forskningsarbeidet Denne studien retter et søkelys mot en praksis som stort sett tas for gitt i arbeidet med barn. Grensesetting anses som både naturlig og nødvendig. Dette forskningsarbeidet retter et kritisk ... -
Han klarte det jo i går! : en kvalitativ studie om stress og ASD i skolen
(Master thesis, 2019)Hovedtema i denne master er hvordan lærere møter elever med autismespekterforstyrrelser som opplever stress. I oppgaven går jeg også igjennom hvordan forhøyet stress kan påvirke elevens opplevelse av skoletiden og ... -
Hva skal vi med kunst i skolen? : en pedagogisk-filosofisk diskusjon om kunstfagets mulighet for læring og erkjennelse med utgangspunkt i Ellen Dissanayakes beskrivelse av estetisk erfaring
(Master thesis, 2021)Den pedagogiske diskusjonen peker på at skolens diskursive læringsmåte, med vektlegging av et logisk-abstrakt språk, og et økende trykk på målbare læringsresultat, har ført til en innsnevring av elevenes grunnlag for læring ... -
Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? : en studie om fenomenet medvirkning sett fra pedagogenes synsvinkel
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel og formål Denne studien har følgende problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? Vi valgte denne problemstillingen fordi vi begge gjennom utdanning og praksis ... -
Hvilken forståelse legger rektorer i barneskolen til grunn om skolevegring, og hvilke tiltak fremmer de? De motvillige
(Master thesis, 2023)Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven er «Hvilken forståelse legger tre rektorer i barneskolen til grunn om skolevegring, og hvilke tiltak fremmer de?» Det studien forsker på er hvordan rektorene forstår begrepet og ... -
"Hvis den blir brukt på riktig måte, er den et viktig verktøy" : en kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelser for og erfaringer med fredagstesten i grunnskolen
(Master thesis, 2017)Hovedtema i denne masteravhandlingen er vurdering i skolen, mer spesifikt fredagstesten eller ukesluttprøven som er en vurderingsform som tilsynelatende har vært fremtredende de siste årene. Fredagstesten er en form for ... -
"Hvis jeg hadde fått hjelp litt tidligere, så hadde jeg kanskje ikke sittet her inne." : en kvalitativ undersøkelse om hvordan unge med psykiske vansker beskriver sine møter med ungdomsskolen
(Master thesis, 2021)Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven er: «Hvordan beskriver unge med psykiske vansker sine møter med ungdomsskolen?» Psykisk helse er et tema som er brennaktuelt i dag. Med innføringen av Kunnskapsløftet 2020, ble ... -
Hvordan beskriver mellomlederne sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen?
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen er et empirisk orientert prosjekt med kvalitativt forskningsdesign, der mellomleders rolle står sentralt, og hvor søkelyset rettes mot hvordan mellomlederne forstår sin rolle knyttet til utvikling av ... -
Hvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? : en kvalitativ studie av tre læreres tanker om læreren som beskyttende faktor for risikoutsatte elever
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Barn og unge bruker store deler av sin hverdag på skolen sammen med både medelever og lærere. På denne sosiale arenaen møter læreren elever med forskjellig bakgrunn, levevilkår og personligheter, og ... -
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
(Master thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier? Metode: Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur ...