Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på tittel
Viser treff 64-83 av 154
-
"Hvis den blir brukt på riktig måte, er den et viktig verktøy" : en kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelser for og erfaringer med fredagstesten i grunnskolen
(Master thesis, 2017)Hovedtema i denne masteravhandlingen er vurdering i skolen, mer spesifikt fredagstesten eller ukesluttprøven som er en vurderingsform som tilsynelatende har vært fremtredende de siste årene. Fredagstesten er en form for ... -
"Hvis jeg hadde fått hjelp litt tidligere, så hadde jeg kanskje ikke sittet her inne." : en kvalitativ undersøkelse om hvordan unge med psykiske vansker beskriver sine møter med ungdomsskolen
(Master thesis, 2021)Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven er: «Hvordan beskriver unge med psykiske vansker sine møter med ungdomsskolen?» Psykisk helse er et tema som er brennaktuelt i dag. Med innføringen av Kunnskapsløftet 2020, ble ... -
Hvordan beskriver mellomlederne sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen?
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen er et empirisk orientert prosjekt med kvalitativt forskningsdesign, der mellomleders rolle står sentralt, og hvor søkelyset rettes mot hvordan mellomlederne forstår sin rolle knyttet til utvikling av ... -
Hvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? : en kvalitativ studie av tre læreres tanker om læreren som beskyttende faktor for risikoutsatte elever
(Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål Barn og unge bruker store deler av sin hverdag på skolen sammen med både medelever og lærere. På denne sosiale arenaen møter læreren elever med forskjellig bakgrunn, levevilkår og personligheter, og ... -
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
(Master thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier? Metode: Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur ... -
Hvordan kan skolen legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring?
(Master thesis, 2014-11-25)Denne oppgaven handler om hvordan skolen kan legge til rette for at foreldre og lærere kan samhandle mer om elevens læring. Hvordan skolen kan hjelpe foreldre/foresatte1 til å bidra mer i elevens skolearbeid/ læringsarbeid2 ... -
Hvordan opplever jenter med Asperger-syndrom ungdomsskolen?
(Master thesis, 2019)Temaet for dette masterstudiet er jenter med Asperger-syndrom (AS) sin opplevelse av ungdomsskolen og hvordan lærere kan tilrettelegge for dem på skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvordan opplevdes opplæringssituasjonen ... -
Hørselshemma elevar og matematisk problemløysing : på kva område kan Singaporemodellen bidra til å utvikle elevane si kompetanse på dette feltet?
(Master thesis, 2013-10-23)SAMANDRAG Problemstillinga i denne oppgåva er: «Elevar med hørselshemming i arbeid med problemløysingsoppgåver i matematikk; på kva måte ville ei heuristisk tilnærming etter modell frå Singapore kunne bidra til å utvikle ... -
Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier
(Master thesis, 2016-06-29)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg ... -
I møte med rådgiver fra et foreldreperspektiv : et kvalitativt forskningsprosjekt om foreldre til barn diagnostisert med barneautisme, og deres erfaringer i møte med rådgiver og rådgivningsprosessen
(Master thesis, 2021)Tidligere studier og forskningsrapporter viser til hvordan barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og deres familie opplever varierende kvalitet av velferdsstatens ivaretagelse og hjelpetilbud. Prosjektets formål ... -
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ... -
Inkluderingsdilemma i barnehagen : en kvalitativ studie knyttet til fem pedagogiske lederes forståelse av inkludering og deres opplevelser av inkluderingsdilemma i barnehagen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål I Norge i dag, lever vi i et samfunn som vektlegger velferd, likeverd, sosial utjevning og felles kultur (NOU 2009:18), noe som også kommer til syne i nasjonale føringer og styringsdokument for barnehage. ... -
Interkulturell rollelek i barnehagen : en empirisk studie av fem pedagogiske lederes forståelse av rollelek i den flerkulturelle barnehage
(Master thesis, 2014-12-11)Dette er en masteroppgave i pedagogikk, utarbeidet av Marion Oen (oenmarion@gmail.com) høsten 2014. Avhandlingen er en empirisk studie av hvordan fem pedagogiske ledere forstår rolleleken i egen flerkulturelle barnehage. ... -
Intern uformell kommunikasjon og skolelederen
(Master thesis, 2015-09-23)Dette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen ... -
Iverksetting av kartleggingsverktøyet Språkpermen i barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2011-05-06) -
Jeg følte at jeg prøvde, men resultatene kom aldri : en kvalitativ studie basert på fem unge personer med ADHD sine erfaringer og opplevelser fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring.
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke opplevelser og erfaringer personer med ADHD har fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring. Tidligere forskning sier at barn med ADHD ... -
"Jeg har jo alltid visst at jeg var litt annerledes, at jeg ofte reagerte på ting på en annerledes måte" : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i unge voksnes opplevelse av egen (høy)sensitivitet som barn i pedagogiske situasjoner.
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven startet med en undring og nysgjerrighet knyttet til menneskers opplevelse av egen sensitivitet. Hvilken sammenheng er det mellom menneskers selvopplevelse og det som i dag kalles (høy)sensitivitet? (Aron ... -
"Jeg kan jo aldri gjøre opp igjen for det, for jeg var sikkert med å lage et helvete for henne. Det ser jeg jo i ettertid" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av tre pedagogers opplevelse av og refleksjon over egen mobbing da de var barn
(Master thesis, 2017)Forskningsspørsmålene for masteroppgaven er: Hva er mobbing og hva forteller pedagoger som selv har mobbet andre som barn om sine opplevelser? Hvilke pedagogiske dilemma aktualiseres i en fenomenologisk fortolkning av ... -
Joint education provision : a relief or challenge to quality education services in Uganda : a study in Buganda region
(Master thesis, 2013-08-15)The National constitution of Uganda clearly underscores the fact that education is a right of every Ugandan. The same document also stipulates the role of the Government and other stakeholders in providing education. It ...