Mastergradsoppgaver - Pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 154
-
Hvordan opplever jenter med Asperger-syndrom ungdomsskolen?
(Master thesis, 2019)Temaet for dette masterstudiet er jenter med Asperger-syndrom (AS) sin opplevelse av ungdomsskolen og hvordan lærere kan tilrettelegge for dem på skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: Hvordan opplevdes opplæringssituasjonen ... -
Subjektivering som motsvar til radikalisering : en kvalitativ studie av tre menneskers subjektive erfaringer og refleksjoner, sett i en krysskulturell kontekst
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan arbeidet med subjektiverende inkludering i skolen kan hindre radikalisering, sett i en krysskulturell kontekst. Jeg fremmer derfor tre norske kvinner sine subjektive erfaringer ... -
Videregående opplæring for ungdom under omsorg av barnevernet - ungdommenes egne erfaringer
(Master thesis, 2019)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å få tak i hvilken opplevelse og erfaring ungdommer under omsorg av barnevernet har om oppfølging og gjennomføring av videregående opplæring. Da jeg startet arbeidet med å ... -
Relasjonsbygging i praksis og tanke : eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgåva Med denne oppgåva har eg hatt eit ynskje om å sjå på korleis lærarar samhandlar med elevane sine i skulekvardagen og korleis dei bygger relasjonar i praksis. Eg ynskjer og å høyre kva lærarane som ... -
Voksnes makt i barns liv : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i et utvalg barns opplevelser av å være i en asymmetrisk relasjon med voksne.
(Master thesis, 2019)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på ledelse ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i juni 2019. I denne masteravhandlingen ser jeg nærmere på det asymmetriske ... -
Barnehagelærerens handlingsrom : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av handlingsrommet i sin profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2019)Formålet med studien Gjennom denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få økt kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan barnehagelærere opplever sitt ... -
Frihet : hva er frihet og hva er pedagogisk frihet? : utforskning av de to fenomenene med utgangspunkt i et utvalg pedagogisk-filosofisk litteratur, beskrivelser fra egen praksis og intervju med Jan Masschelein
(Master thesis, 2019)Som forarbeid til arbeidet med masteroppgaven leste jeg Hannah Arendt (2006), Between past and future. Det er denne boken som har inspirert meg til valg av forskningsspørsmål. Arendt foreslår en revitalisering av viktige ... -
TIOBA/EIBI- foreldres opplevelse av stress og mestring : en kvalitativ studie av hvordan TIOBA/EIBI påvirker foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse sin opplevelse av stress og mestring
(Master thesis, 2019)Å få et barn med autismespekterforstyrrelse (ASD) kan medføre en rekke vansker for foreldre og familien rundt, uavhengig av alvorlighetsgraden av autisme (Pottie og Ingram, 2008, s. 855). Forskning indikerer at denne ... -
En kvalitativ studie av ledere i kristne videregående skoler med fokus på skolenes kristne profil og egenart
(Master thesis, 2019)Kristne friskoler og ledelse er overordnet tema for denne masteroppgaven. Oppgaven handler om hvordan ledere ved kristne videregående skoler oppfatter og iverksetter sitt oppdrag for å beholde og videreføre skolens ... -
"Vi er blitt flinkere, men det går jo på at vi kjenner han litt mer" : hvilke profesjonelle dilemma erfarer en pedagogisk leder i møte med barn med atferdsvansker? : sett med vekt på rammeplanen og danning
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet Alle barn blir født med unike egenskaper og hvordan de blir møtt av verden vil være med å danne og forme de for resten av livet. Noen barn utfordrer sine omgivelser mer enn andre og får ... -
Takt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansatte
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg ... -
"Pedagogisk credo og ledelse av åpen barnehage"
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har blitt til i studie «Pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse» ved NLA Høgskolen i Bergen. Den handler om styrere og deres pedagogiske credo og utøvelse av ledelse i åpne barnehager. Formålet med ... -
Dilemmaer og ledelse : en kvalitativ studie om hvilke dilemmaer seks rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få frem erfaringsbasert kunnskap om hvilke dilemmaer rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017. Problemstillingens ordlyd samsvarer med ... -
Han klarte det jo i går! : en kvalitativ studie om stress og ASD i skolen
(Master thesis, 2019)Hovedtema i denne master er hvordan lærere møter elever med autismespekterforstyrrelser som opplever stress. I oppgaven går jeg også igjennom hvordan forhøyet stress kan påvirke elevens opplevelse av skoletiden og ... -
Ungdommer i skolen i et prestasjonssamfunn : en kvalitativ studie av fire elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgaven Formålet med denne oppgaven var at jeg ønsket å undersøke om det stadig omtalte prestasjonspresset påvirker ungdom og hvordan dette preger deres hverdag. Masteroppgaven vil ha hovedvekt på ungdommenes ... -
Inkluderingsdilemma i barnehagen : en kvalitativ studie knyttet til fem pedagogiske lederes forståelse av inkludering og deres opplevelser av inkluderingsdilemma i barnehagen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål I Norge i dag, lever vi i et samfunn som vektlegger velferd, likeverd, sosial utjevning og felles kultur (NOU 2009:18), noe som også kommer til syne i nasjonale føringer og styringsdokument for barnehage. ... -
"Jeg har jo alltid visst at jeg var litt annerledes, at jeg ofte reagerte på ting på en annerledes måte" : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i unge voksnes opplevelse av egen (høy)sensitivitet som barn i pedagogiske situasjoner.
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven startet med en undring og nysgjerrighet knyttet til menneskers opplevelse av egen sensitivitet. Hvilken sammenheng er det mellom menneskers selvopplevelse og det som i dag kalles (høy)sensitivitet? (Aron ... -
"Læreren visket ut stemmen min, sakte men sikkert" : en kvalitativ undersøkelse om hvordan elever beskriver sitt møte med lærere de opplever krenker og mobber dem
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masterstudien er hvordan elever opplever å bli krenket og mobbet av lærere. Fokuset er hvordan disse opplevelsene kan påvirke dem, både når de går på skolen og i ettertid. Mitt forskningsspørsmål har vært: ... -
Kunstnerisk skaping og pedagogisk praksis, har de noen sammenheng med hverandre? : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie av fenomenet "å skape" og av forholdet mellom skaping og pedagogisk praksis, basert på tre kunstneres refleksjon over egen skapende virksomhet.
(Master thesis, 2018)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i august 2018. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven ... -
Skolelederes rolle i arbeid med konflikter i personalgruppen
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet «Skolelederes rolle i konfliktarbeid i personalgruppen». Studien har følgende problemstilling: «Hvordan forstår skoleledere sin rolle i konfliktarbeid i personalgruppen?». Jeg ...