Blar i Mastergradsoppgaver - Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på tittel
Viser treff 20-39 av 63
-
Geometrisk tenkning i møte med læreverk. En kvantitativ innholdsanalyse av forklaringer og oppgaver fra et digitalt læreverk i matematikk tilpasset 9. trinn.
(Master thesis, 2023)Geometri er et fagområde med mange muligheter til å tilpasse opplæringen for elever på ulike nivå av forståelse i matematikk. Denne studien tar utgangspunkt i van Hieles teori om geometrisk tenkning. Med teorien som ... -
"Han sa jeg skal gjøre hva jeg vil. Hva skal jeg gjøre?" En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer med rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen «Hvordan erfarer ungdomsskoleelever på 9.trinn rollespill som undervisningsmetode i en samfunnsfaglig kontekst?». Bakgrunnen for studien er knyttet til ... -
Historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn. Erindrende, diagnostiserende og anticiperende historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med oppgaven er å se om lærebøkene i samfunnsfag for 9.trinn operasjonaliserer de tre tidsdimensjonene, og eventuelt hvordan den erindrende, diagnostiserende og anticiperende funksjonen kommer til synet i teksten, ... -
"Hva er førsteklasselærerens praksis i arbeid med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad begrunner de dette arbeidet opp mot forebygging av lesevansker?"
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre førsteklasselæreres praksis i arbeidet med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad de begrunner denne praksisen opp mot forebygging av lesevansker. ... -
"Hvilke erfaringer har samfunnsfaglærere med opplæring i diskusjoner?"
(Master thesis, 2023)Dagens skole er preget av en dialogisk tilnærming til undervisningen, i motsetning til den tidligere tradisjonelle undervisningen hvor pugging og gjentakelse av stoff stod sentralt. Det er nå et sosiokulturelt perspektiv ... -
"Hvilke løsningsstrategier tar elever på 8.trinn i bruk i møte med figurmønstre?" En kvalitativ teoridrevet videostudie av elevers bruk av løsningsstrategier på 8.trinn i arbeid med oppgaver om figurmønster.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier elever på 8.trinn tar i bruk i møte med figurmønstre. Begrepet «løsningsstrategier» er delt opp i to underbegreper generaliseringsstrategier og løsningsstrategier ... -
"Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i i samfunnsfaget?" En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer og vurderinger av digitale spill i samfunnsfaget.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruk av digitale spill i samfunnsfagundervisningen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i ... -
Hvilke tilnærminger til undervisning har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med kildekritikk? En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres undervisning om kildekritikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvilke tilnærminger har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med undervisning om kildekritikk? Problemstillingen bygger på at kritisk tenkning ... -
Hvordan blir katolsk kristendom fremstilt i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på tenkningen rundt sakramenter og helgener
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteravhandlingen er å se på hvordan katolsk kristendom fremstilles i KRLE-lærebøker på barnetrinnet, med særlig henblikk på sakramenter og helgener. I oppgaven analyseres to ulike læreverk: Vi i verden ... -
Hvordan blir religiøse høytider presentert i Supernytt? En kvalitativ innholdsanalyse av religiøse høytider i Supernytt
(Master thesis, 2023)Det er mange elever som ser på Supernytt i skoletiden. Noen lærere bruker Supernytt som en pauseaktivitet under lunsjpausen. I Supernytt blir det av og til tatt opp religiøse kontekster som elevene da blir introdusert for. ... -
Hvordan kan bruk av repetitive digitale verktøy påvirke elevers læringsutbytte og opplevelse av læring?
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker hvordan bruk av repetitive digitale verktøy påvirker elevers læringsutbytte og opplevelse av læring. Vi lever i et dynamisk digitalt samfunn, som er i stadig utvikling. De stadige digitale ... -
Hvordan kan virtuell virkelighet brukes i religionsundervisningen på mellomtrinnet, med særlig henblikk på ekskursjon?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan virtuell virkelighet (VR) kan brukes i KRLE-undervisningen på mellomtrinnet, med særlig fokus på ekskursjon. Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie som henter inspirasjon fra ... -
"Ikke så mye bla, bla, bla ... Det var mer fakta" En kvalitativt studie av barneskoleelevers utøvelse av kritisk literacy i møte med multiple tekster
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å undersøke om og hvordan elever i sjette klasse utøver kritisk literacy i møte med tre ulike tekster fra internett som alle omhandlet samme tema. Jeg har følgende problemstilling: om og i så ... -
"Jeg var litt....kjempe, kjempe redd. Ja, og...for at noen skulle være rasistiske mot meg, og håret mitt og sånt. Fordi jeg hadde sånt. Jeg har krøllete hår, derfor er jeg redd for å gå til klassen". En kvalitativ studie av læreres- og mellomtrinnselevers opplevelser av sosial tilhørighet i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven var å belyse hvordan lærere inkluderer og legger til rette for nyankomne elever i overgangen fra innføringsklasse til det ordinære opplæringstilbudet. Oppgaven har et spesielt fokus på ivaretagelsen ... -
"Jeg vil heller ha tiden og friheten i hverdagen til å gripe dagen". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med rask bokstavinnlæring
(Master thesis, 2023)I lese- og skriveopplæringen på første trinn har det tradisjonelt vært vanlig å introdusere én bokstav i uken. De senere årene har innlæringstempoet vært debattert, og Lesesenteret i Stavanger har anbefalt rask bokstavinnlæring ... -
Kjennetegn ved elever med stort læringspotensial i matematikk. En kvalitativ casestudie av hvilke kjennetegn som kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i arbeid med LIST-oppgaver i matematikk. l
(Master thesis, 2023)Denne studien retter oppmerksomhet mot elever med stort læringspotensial i matematikk. Vår problemstilling er: «Hvilke kjennetegn kommer til syne hos elever med stort læringspotensial i deres arbeid med LIST-oppgaver i ... -
Kritisk tenkning i demokratiundervisning. En kvalitativ studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår kritisk tenkning og hvordan det implementeres i deres demokratiundervisning
(Master thesis, 2023)Ved implementeringen av LK20 har kritisk tenkning blitt tildelt en sentral rolle. Både i form av et eget delkapittel i overordnet del, samt som et eget kjerneelement i samfunnsfag. I læreplanen står det at kritisk tenkning ... -
Lived religion i KRLE-faget. En kvalitativ studie av et utvalg læreres forståelse av begrepet lived religion og på hvilke måter det blir synliggjort i KRLE-undervisningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å studere og få et overblikk over forståelsen og utbredelsen av begrepet lived religion blant et utvalg lærere. Oppgavens problemstilling er: Hvilken forståelse har et utvalg ... -
Livsmestring i lærebøker. Hvordan skjønnlitterære tekster i lærebøker åpner for arbeid med narrativ identitet og elever sin identitetsutvikling som en del av livsmestring i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærebøker i norsk, utgitt etter fagfornyelsen, bidrar til å jobbe med narrativ identitet og identitetsutvikling, som en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i ... -
Lufthavets dissidenter. En undersøkelse av elevers forståelse/misforståelse av klima, ozonlag og andre miljøutfordringer
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne oppgaven var å avdekke vanlige misforståelser elever har om klima/global oppvarming, ozonlag og andre miljøutfordringer og hvor de har lært om disse tema. Teorikapittelet består av en gjennomgang ...