Mastergradsoppgaver - Pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 154
-
La oss snakke om det! : om avdelingslederes erfaringer med bruk av dialog med lærere for å skape felles forståelse mellom seg og lærerne om skolens utvikling
(Master thesis, 2016-09-05)Temaet for vår masteroppgave er dialog mellom avdelingsleder og lærere, for å skape felles forståelse. Formålet med masteroppgaven har vært å se hvordan den nye ledelsesmodellen i bergensskolene påvirker dialogen mellom ... -
Særskilt språkopplæring : hva mener lærere i grunnleggende norsk i Stavanger kommune om dagens praksis overfor minoritetsspråklige elever?
(Master thesis, 2016-08-16)Bakgrunn og problemstilling: Økende innvandring gjør at opplæring av minoritetsspråklige elever er et svært aktuelt tema, men det er også et tema som er kontroversielt i den offentlige debatten. Opplæringsloven (1998) ... -
Å skynde seg sakte : en tematisk analyse av hvordan pedagogiske ledere opplever å fremme trygg tilknytning for ettåringer i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-29)Bakgrunn og formål: I dag er det mer vanlig enn uvanlig at barn begynner i barnehagen når de er ett år. I henhold til lov om barnehager har barn som er født innen 31. august rett på barnehageplass i påfølgende barnehageår ... -
Høytfungerende autisters opplevelse av seg selv i møte med en sosial verden, basert på utvalgte selvbiografier
(Master thesis, 2016-06-29)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan det oppleves å leve med høytfungerende autisme, og hvordan man som voksne på best mulig måte kan møte mennesker med denne diagnosen. For å få et innblikk i dette har jeg ... -
"Min pappa måtte være en hemmelighet" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av hemmelighetens betydning for barn med psykisk syke foreldre - med utgangspunkt i tre unge voksnes barndomsopplevelser
(Master thesis, 2016-01-12)Jeg ønsket å skrive en oppgave om hvordan det opplevdes å vokse opp med en mamma eller pappa som har en psykisk lidelse. Mitt møte med psykisk sykdom startet med en hemmelighet som ble meg betrodd, og hemmelighet som fenomen ... -
Åvære mor i møte med to kulturer : en kvalitativ studie av et utvalg somaliske mødres opplevelse og refleksjon over sentrale oppdragelsesspørsmål
(Master thesis, 2016-01-12)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan det er for en gruppe somaliske flyktninger å oppdra sine barn i Norge. En påtvunget migrasjon kan i seg selv være en stor belastning for et menneske å bære, samtidig skal mødrene ... -
"Bare de er der" : opplevelse av tid som en pedagogisk oppgave : en kvalitativ studie av barns opplevelse av tid i møte med voksne med den pedagogiske relasjon som ramme og utgangspunkt
(Master thesis, 2015-12-03)Tid er selvfølgelig, men likevel sammensatt og komplekst (van den Berg, 1972). Opplevelsen av tid er aldri isolert, men alltid oppblandet med andre opplevelser som glede, sorg, godt, vondt, relasjoner, rom og kropp (Sævi, ... -
En studie av noen lærere sin opplevelse av sider ved den nye ledelsesmodellen i Bergen kommune : mange kokker, mye søl?
(Master thesis, 2015-10-28)Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan noen lærere ved en skole opplever den nye ledelsesmodellen og sider ved den i Bergen kommune. Undersøkelsen er gjennomført blant lærere i en bergensskole om deres ... -
Intern uformell kommunikasjon og skolelederen
(Master thesis, 2015-09-23)Dette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen ... -
Tenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsen
(Master thesis, 2015-09-22)Når en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, ... -
Der er jo ikke en eneste forventning, så hvorfor skal jeg nå gidde? : en kvalitativ studie basert på fem unge kvinner med ADHD sine erfaringer fra skoletiden før og etter de fikk diagnosen
(Master thesis, 2015-09-21)Formålet med denne studien har vært å utforske skoleerfaringene til jenter med ADHD fra tiden før og etter de fikk diagnosen, for å se om den udiagnostiserte tilstanden har hatt en betydning for deres skolelivskvalitet. ... -
"Vi vet at det ligger der, men vi vil ikke at det skal være der, så da lukker vi øynene for den biten der ..." : en kvalitativ undersøkelse om hvordan barnehagelærer erfarer det å være trygge tilknytningspersoner for barn som er utsatt for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015-09-16)I Norge går de fleste barn i barnehagen. Dette setter de ansatte i en viktig posisjon når det gjelder å oppdage og avdekke omsorgssvikt og å være trygge tilknytningspersoner for barna. I avhandlingen presenteres fem ... -
Motivasjon i skolen : en kvalitativ studie av hva rektor tenker om lærernes motivasjon
(Master thesis, 2015-09-16)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan rektorene i den videregående skolen tenker om lærernes motivasjon og i hvilken grad de er opptatt av å motivere lærerne for arbeidet de skal gjø ... -
Pedagogisk skjønn i møte med barn med utfordrende atferd : barnehagelæreres erfaringer med utfordrende atferd og betydning av pedagogisk skjønn
(Master thesis, 2015-09-11)Forskningsspørsmål Hvilken betydning kan pedagogisk skjønn ha i møte med barn med utfordrende atferd? Underspørsmål: Hva karakteriserer og forstår barnehagelærere som utfordrende atferd? Hva mener barnehagelærere at ... -
Analoge lærere i en digital tid : en studie av bakgrunn til og arbeidssituasjonen for lærere "med under middels" digital kompetanse
(Master thesis, 2015-04-07)Formål Målet med arbeidet var å få en forståelse for bakgrunn og arbeidssituasjon til lærere med under middels digital kompetanse. Hvorfor mente disse at de hadde lav kompetanse og hvordan de opplevde de dette? Metode For ... -
Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse
(Master thesis, 2015-03-09)Forskningsspørsmål: Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike skolefritidsordninger? I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som pedagogisk ... -
Capability development in an Ethiopian context : a study of the AKAKI College : "How does the AKAKI College in Ethiopia promote the development of capabilities for underprivileged female students?"
(Master thesis, 2015-02-27)Abstract: In this thesis there is a focus on providing and promoting capabilities through higher education for young underprivileged female students in Ethiopia. There are many reasons for discrimination. Firstly, these ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
"Kamp om anerkjennelse" og "det oppbyggelige", en drøfting mellom to ulike tilnærminger i møte med den sjenerte eleven i klasserommet
(Master thesis, 2015-02-24)Anerkjennelsesbegrepet er komplekst, sammensatt og skiftende. Forskning viser at den sjenerte eleven i skolen har et behov for å bli sett og møtt av voksne som virkelig bryr seg (Lund, 2004; Drugli, 2011). Men allikevel ... -
De usynlige opplevelsene : pedagogikkens møte med ungdom og psykisk helse
(Master thesis, 2015-02-04)Utgangspunktet for denne masteravhandlingen er å se nærmere på pedagogikkens møte med psykisk helse i ungdomsskolen. Psykisk helse er et sentralt og viktig tema, som stadig blir en større utfordring for det enkelte menneske ...