Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 80
-
6-åringene i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å synliggjøre hvilke erfaringer 1.trinnslærere har med hvordan organiseringen og undervisningen på 1.trinn er tilpasset elevenes forutsetninger og behov, samt hvordan det er forenelig med skolens ... -
ADHD - fra risiko til resiliens : "Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen? : en studie basert på retrospektive intervju med unge voksne med ADHD
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og valg av tema Forskningsspørsmålet som har dannet grunnlaget for denne oppgaven er som følgende: «Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen?. I løpet av de ... -
"ADHD is at heart an educational issue (Hughes & Cooper, 2007) : en litteraturstudie av utvalgte faglige kontroverser rundt fenomenet ADHD"
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Utgangspunktet for denne studien er faglige kontroverser knyttet til fenomenet ADHD. Ved å relatere disse kontroversene til ulike forståelser og modeller av funksjonshemming, er hensikten å søke etter ... -
ADHD på etterskudd - et tilbakeblikk på skolegangen når diagnosen settes i voksen alder : en kvalitativ studie av hvordan noen personer som fikk ADHD-diagnose som voksne beskriver sine opplevelser fra skolegangen, og hvilken mening de tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevelser fra skolegangen beskrevet av personer som har fått ADHD-diagnose som voksen, og hvilken mening de selv tilskriver disse opplevelsene for sin videre livsmestring. Formålet er å bidra ... -
Anerkjennelse i et krysskulturelt perspektiv : en kvalitativ studie av fem kurdiske unge voksnes erfaringer av anerkjennelse i det norske samfunnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om krysskultur og anerkjennelse i det norske samfunnet, og utgjør en del av Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål, ved NLA Høgskolen. Intensjonen er å løfte frem fem ... -
"Barn si stemme og barn si deltaking i spesialpedagogisk forskning" : ei empirisk studie av doktoravhandlingar (PhD) ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) i perioden 2010-2020
(Master thesis, 2021)The main theme of this thesis is research on previous research in the field of special education. It is a qualitative document analysis of doctoral dissertations published by the Department of Special Needs Education (ISP) ... -
Barnehagelærerens handlingsrom : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av handlingsrommet i sin profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2019)Formålet med studien Gjennom denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få økt kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan barnehagelærere opplever sitt ... -
Barnehagelærerens opplevelse av sin relasjon til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å bidra til større oppmerksomhet rundt den voksnes opplevelse av arbeid med barn, her spesielt barn med utagerende atferd. Den voksne opplevelse av en relasjon kan påvirke barnet, voksen-barn ... -
"Dannelse gjennom kommunikasjon i sosiale medeier" : en litteraturstudie av hvordan kommunikasjonen som foregår i sosiale medier påvirker dannelsebegrepet
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningen har vært å se om den kommunikasjonen vi har fått gjennom sosiale medier, kan være med på å endre måten vi oppfatter dannelsebegrepet på. Dette er en problemstilling som er svært relevant i ... -
"Dei slit jo litt med språket, men det går greitt på kjøkenet" : mat- og helselærarar og -studentar si forståing av arbeidet med inkludering av alla elevar i faget i den fleirkulturelle skulen
(Master thesis, 2017)Formålet med oppgåva er å setje søkelys på mat og helse som eit viktig fag i skulen, samt bidra med kunnskap om korleis mat og helselærarar og lærarstudentar arbeider med inkludering av alle elevar i den fleirkulturelle ... -
Den pedagogiske relasjonen og ansvar i denne relasjonen i barnevernsinstitusjoner : en kvalitativ innholdsanalyse av dokumenter som omhandler barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2017)Barnevernet er regulert av lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100 (Barnevernloven, 1992). Barnevernet har i oppgave å sørge for at alle barn i Norge får en trygg og god start på livet. De som ikke får dette hjemme ... -
Den pedagogiske relasjonens varige kvaliteter : en litteraturstudie om den pedagogiske relasjon til elever med komplekse traumer.
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hva som skiller en pedagogisk relasjon fra andre relasjoner og hvilken betydning en pedagogisk relasjon kan ha for barn med komplekse traumer. Oppgaven er en ... -
"Det er heilt klart vi er motstraums" : ein kvalitativ studie om heimearbeidande foreldres omsorg og oppseding for sine barn
(Master thesis, 2015)I dagens moderne samfunn har familiens rolle og posisjon endra seg markant. Barnehagen har fått ein sentral plass i familien, der nærare 80% av landets eittåringar går i barnehage. Den politiske semja omkring barnehagen ... -
Det er lov å bruke skjønn : en kvalitativ undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner rundt skjønn - i et profesjonsperspektiv
(Master thesis, 2022)Dette er en profesjonsrettet masteroppgave, som undersøker skjønn som profesjonsbegrep for barnehagelærere. Formålet med oppgaven er å tydeliggjøre barnehagelæreres profesjonalitet ovenfor seg selv. Ved at barnehagelærere ... -
"Det er mye i det generelle som kan brukes i det spesielle" : PP-rådgiveres tanker om minoritetsspråklige grunnskoleelever som henvises til PP-tjenesten
(Master thesis, 2017)Avhandlingen omhandler temaet minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning. Per. 1. januar 2016 bodde det 1 127 400 barn under 18 år i Norge. 36 % av disse er barn og unge med innvandrebakgrunn (Statistisk ... -
Dilemmaer og ledelse : en kvalitativ studie om hvilke dilemmaer seks rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få frem erfaringsbasert kunnskap om hvilke dilemmaer rektorer opplever å stå i etter at kapittel 9A i opplæringsloven ble endret i 2017. Problemstillingens ordlyd samsvarer med ... -
Dokumentasjonsplikt i skolemiljøsaker : i spenningsfeltet mellom tillit og kontroll
(Master thesis, 2020)Opplæringslovens kapittel 9A, ofte omtalt som elevenes arbeidsmiljølov, ble revidert med virkning fra 1. august 2017. Før den endelige lovendringen ble vedtatt, ble det gjennomført en omfattende høringsprosess. Denne ... -
"Døren min er alltid åpen!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagestyrere beskriver sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien er hvordan barnehagestyrerne beskriver sitt arbeid med motivasjon blant medarbeiderne sine. Mitt forskningsspørsmål er: «Hvordan beskriver barnehagestyrere sitt arbeid med å motivere sine medarbeidere?» ... -
Emosjonell kompetanse i barnehageledelse : en kvalitativ studie av tre barnehagestyreres opplevelse rundt emosjonenes betydning for utøvelse av ledelse, med vekt på beslutninger
(Master thesis, 2021)Formålet med studien Denne oppgaven har fått tittelen «Emosjonell kompetanse i barnehageledelse», hvor jeg gjennom tre ulike samtaler har prøvd å få frem emosjonelle sider ved barnehageledelse. Formålet med oppgaven har ... -
En kvalitativ studie av elever sin opplevelse av medvirkning i undervisningen
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å bevisstgjøre meg selv på hvordan jeg tilrettelegger for og bruker elevenes medvirkning i undervisningen. For å få innblikk i elevenes opplevelse av medvirkning har jeg ...